Er stond in 2019 een voorstudie van deze voorstelling op Over het IJ Festival. Hoe heeft de voorstelling zich ontwikkeld ten opzichte van die voorstudie?
Op Over het IJ Festival was de voorstelling op locatie en een half uur lang. Ik heb het concept toen met de festivalgedachte in mijn achterhoofd ontwikkeld. Ik wilde iets bespreekbaar maken, met lucht en humor. Het personage maakt nu een grotere ontwikkeling door en de voorstelling gaat dieper in op de thematiek. En van een theaterzaal kan je natuurlijk álles maken. Ik ben heel blij dat ik daar hele toffe mensen voor heb kunnen vragen: Bouba Dola voor beeld, Carmen Schabracq voor decor, en Gaby (Lovesupreme) voor het geluid.
Ik maak graag dingen waar veel humor in zit. Dat is misschien ook wel veilig, omdat je bij moeilijk bespreekbare onderwerpen altijd je humor in kan zetten als beschermlaag. Het zorgt voor een zachte landing. Het gevaar is dan ook dat het niet helemaal aankomt, dat je niet de dreun uitdeelt die je wil uitdelen.
Kan je daar iets meer over vertellen? Is er iets specifieks waarvan je het hoopt dat mensen het meenemen uit de voorstelling?
Ik vind dat zo moeilijk om te beantwoorden. Ik heb daar natuurlijk al heel veel over nagedacht. Ik hoop dat mensen meegaan met het personage. Je volgt haar in haar hoofd, beleeft die zoektocht, dat conflict, heel persoonlijk mee met haar en daardoor ga je hopelijk ook grote maatschappelijke kwesties begrijpen. In wat voor wereld wij leven en wat dat met iemand kan doen. Ik hoop vooral dat het publiek aan het eind van de avond aan de ene kant een fijne monoloog heeft gezien, en aan de andere kant ook een soort bewustwording heeft ervaren.