Likeminds bedankt! de Wallen

Interview

Likeminds bedankt! de Wallen

18 tot en met 22 december vindt Likeminds’ jaarlijkse festival Likeminds bedankt! weer plaats. Deze keer op locatie op de Wallen.

Op donderdag 20, vrijdag 21 en zaterdag 22 december is nieuw werk te zien van makers Edna Azulay, Diederik Kreike, Annica Muller en Dilan Yurdakul.

Het publiek wordt op deze avonden meegenomen op een route langs verschillende locaties (bar San Francisco, een woonhuis en museum/kerk Ons’ Lieve Heer op Solder) waar deze vier voorstellingen te zien zijn. Voor alle info en tickets klik hier.

In deze interviewreeks vertellen de vier makers over hun voorstellingen voor Likeminds bedankt.

Diederik Kreike over THE LOVE/LUST SPLIT

Vertel, wie ben jij?

Ik ben net afgestudeerd als performer aan de Toneelacademie Maastricht afgelopen juli. Ik wilde heel graag naar de mime-opleiding en deed voor de grap auditie in Maastricht. Ik ben daar aangenomen en dat is eigenlijk heel goed bevallen, omdat het conceptueel is en je daar heel erg vrij gelaten wordt in wat je wil.

Verder zit ik bij The Imperial Armpits – een interdisciplinair clubcollectief – en dat is nu ook steeds groter aan het worden. Ik heb ook wel de behoefte om dingen zelf te doen en na anderhalf jaar maak ik nu voor het eerst weer een solo.

Ik vind het ook wel spannend, dus ik heb allemaal mensen verzameld die mij gaan helpen: Lynn Schutter doet de eindregie, Edna Azulay helpt met tekst schrijven, Gary Shepherd maakt de muziek en de Armpits komen af en toe kijken.

We zijn allemaal op zoek naar een soort symbiose en eeuwige liefde maar zijn stiekem ook jagers en op zoek naar een volgende prooi.

Normaal werk ik liever vanuit vorm dan dat ik begin met ‘waar gaat het over’? Nu werk ik juist andersom en ben ik begonnen met de tekst. Mijn relatie is net uit en dat is een grote inspiratiebron en biedt veel materiaal.

Welk verhaal ga je vertellen?
Het eerste idee was dat ik iets zou maken over toerisme en sekswerk op de Wallen. Via die route kwam ik uit bij mijn eigen fascinatie voor de online-datingwereld van onder andere Grindr en Tinder. Ik heb mij een tijd geleden intensief begeven in die wereld en daar enorm veel positieve en negatieve avonturen beleefd, die me voor een groot deel gevormd hebben tot wie ik nu ben. Het gebruiken van de app werd een soort adrenalinekick om me begeerlijk te voelen. We zijn allemaal op zoek naar een soort symbiose en eeuwige liefde maar zijn stiekem ook jagers en op zoek naar een volgende prooi. Als je wilt, heb je binnen 10 minuten in je bed liggen! Het gevolg is bijvoorbeeld dat het virtuele flirten me honderd keer makkelijker af gaat dan in real-life iemand versieren.

Grindr staat voor mij voor een snelle bevestiging in wie je bent en dat gaat virtueel vrij makkelijk. Zodra de pathetiek de hoek om komt kijken, als iemand wil praten over koetje en kalfjes, was ik er bijvoorbeeld al snel klaar mee. Ik weet ook dat ik daar nooit iemand ga ontmoeten die ik de rest van mijn leven bij me wil hebben, en gebruik de app inmiddels ook niet meer. Het is wel een raar contrast. Aan de ene kant wil ik dat mijn relatie weer aan gaat, maar vraag me aan de andere kant af: Waarom installeer je die app gewoon niet weer?

Het wordt waarschijnlijk een soort intiem mini-concert. En een soort manifest voor mijn eigen lust.

De vraag is; kunnen die dingen naast elkaar bestaan? Psychotherapeut Esther Perel heeft het over de love-lust split. Je kan heel erg van iemand houden, maar je wordt niet meer bemind en zoekt dat buiten de deur. De manier waarop je liefhebt is nou eenmaal anders dan de manier waarop je bemint. Moeten die dingen wel samen kunnen gaan? Misschien geloof ik toch meer in polygamie dan ik dacht?

Hoe vertaalt dit alles zich naar de tekst en de voorstelling? Vertel je persoonlijke verhalen, of is het gefictionaliseerd?
Ik sta als mezelf op de vloer, maar net anders. Het is dat wezen dat op Grindr zit. En dat is wel iemand anders. Ik onderzoek dat wezen: wie is dat dan? Hij is sexy, directer, agressiever, maar ook iemand die heel ongelukkig is en zich begeerlijk wil voelen.

Ik probeer gentle te zijn maar probeer ook te vertellen dat het allemaal wel duister is, dat het allemaal best wel naar is. De wereld van Grindr en de dingen die ik meemaakte waren niet zo heel chic, en dan is het de vraag of het me heeft verpest of juist sterker heeft gemaakt. Of het mij in mijn sociale leven wel helpt, dat ik zo goed ben geworden in ‘de knop omzetten’. Ik werd bijvoorbeeld heel goed in het relativeren van de situatie. Ik had tijdens seks met een jongen die ik totaal niet aantrekkelijk vond de gedachte: ‘Fijn dat ik jou nu een fijne avond kon bezorgen’. Verschrikkelijke gedachte toch?

Die twijfel wil ik overbrengen. Is dit echt met iemand gebeurd of zit iemand te fantaseren?

Misschien wordt het een tussenweg: dat het aan de ene kant lijkt alsof iemand biecht maar aan de andere kant ook nog fantasie kan zijn. Die twijfel wil ik wel overbrengen. Is dit echt met iemand gebeurd of zit iemand te fantaseren?

Je speelt op locatie in bar San Francisco. Kan je al iets vertellen over wat het publiek daar kan verwachten?
Ik ben met Gary, naar aanleiding van de tekst van mij en Edna, nummers aan het maken. Het wordt waarschijnlijk een soort intiem mini-concert. En een soort manifest voor mijn eigen lust. Soms wordt daar namelijk best neerbuigend over gedaan. Lust is tenslotte een van de hoofdzonden, maar misschien ook wel een hele grote kracht. Lust is creatief, er worden bijvoorbeeld kinderen geboren vanuit lustgevoelens. We hebben tegenwoordig bedacht dat we elkaar moeten liefhebben, van elkaar moeten houden. Maar ik denk dat ik daar alleen maar ongelukkig van word, als ik mijn lust daarom weg zou moeten stoppen.

Diederik Kreike (1994) is deze zomer afgestudeerd als Performer aan de Toneelacademie Maastricht. Met een dansachtergrond en liefde voor videokunst op zak, is hij veel bezig met identiteit, gender, beeldcultuur en theater als ontmoetingsplek. Hij zoekt vaak de theatraliteit van het nachtleven op, dat zich uit in fysiek-beeldend, rauw, gedeconstrueerd werk. Als een soort puzzel die hij, samen met het publiek, op wil lossen zonder alle antwoorden te geven. Mocht u een antwoord hebben, dan kunt u mailen naar diederik.kreike@hotmail.com. Diederik is daarnaast ook lid van het collectief The Imperial Armpits, en speelde afgelopen zomer in de debuutvoorstelling ‘This is a city near the sea but no boats visible, only sweat’.

Zijn voorstelling THE LOVE/LUST SPLIT is 20, 21 en 22 december te zien tijdens Likeminds bedankt! de Wallen. Voor alle info en tickets klik hier.

THE LOVE/LUST SPLIT

me: mad, sad boy
trying to be sexy
pages full off angsty poetry

looking for

you: long legs
big chest
soft low voice
defying laws of gravity and gender
forgiving all my flaws