To be of nooit geweest

To be of nooit geweest

delen op

In december 1983 wordt José Montoya vanuit Colombia geadopteerd en komt in een klein Noord-Hollands dorp terecht. In de jaren 80 werden veel kinderen uit onder meer Colombia geadopteerd. Sinds kort wordt het deksel gelicht van deze soms zeer kwalijke adoptieprocedures. De voorstelling wordt gemaakt op het toppunt van de actualiteit: “Nederland schort per direct adopties uit het buitenland op. […] Er was te weinig toezicht op de procedures en er werd niet ingegrepen bij misstanden zoals kinderdiefstal en kinderhandel. […] Al sinds de jaren 60 zijn dit soort misstanden bekend.” (NOS.nl, 8-2-2021). Ook Montoya werd geconfronteerd met zoekgeraakte informatie van zijn adoptie in Colombia. De informatie die hem duidelijk kan maken wie hij is en wie zijn biologische ouders zijn, is eenvoudigweg verdwenen. 

Montoya probeert na bijna 40 jaar, 37 jaar na zijn adoptie, de puzzel te leggen van zijn versplinterde leven. Hij bestaat op papier pas sinds hij drieënhalf is, hij weet zijn eigen naam niet, hij weet niet wie zijn biologische ouders zijn, hij weet niet wanneer hij geboren is en hij weet niet waar in Colombia hij geboren is. Hij bestaat op papier, maar wat zegt dat papier eigenlijk? Alles aan hem is bedacht, hij kan de splinters en fragmenten van zijn leven steeds opnieuw in een andere samenstelling leggen. Je zou kunnen zeggen dat dat vrijheid is, maar je kunt ook zeggen dat dat betekent dat hij eigenlijk helemaal niet bestaat. Tijdens zijn zoektocht komt alles wat hij dacht te weten over zijn leven op losse schroeven te staan en stapelen de vragen zich steeds meer op.

To be of nooit geweest is de caleidoscopische reis van een ontheemde man die zijn leven bouwt op anekdotes van anderen. Hij springt van verhaal naar verhaal op zoek naar de rechtvaardiging van zijn bestaan.

Een mozaïek van verhalen, beelden, woorden, zinnen en beweging.

Credits

Concept en spel José Montoya
Dramaturgie Liet Lenshoek
Coproductie Likeminds, Theater Bellevue

Speeldata

3 t/m 29 juni 2021 Bellevue Lunchtheater

Over Jose Montoya

José Montoya begon bij Likeminds tijdens zijn studie grafische vormgeving. Na jarenlang gespeeld te hebben in het professionele circuit, studeerde hij in 2010 af als docerend maker aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Hij speelde o.a. bij Maas, BonteHond, Likeminds, Het Toneel Speelt en bij Urban Myth in de voorstelling Martin Luther King die een Gouden Krekel won voor beste de jeugdvoorstelling van 2019.

www.montoya-speelt.nl
www.josemontoya.nl