Alter

Alter

Een muzikale migratiereis over de diepste wonden en pijn in een familie. Pijn waarover gezwegen wordt, maar die ver doorklinkt in de volgende generaties.

Je kwam hier
Verliet de grond
De aarde
Waar je opgroeide
Losgerukt
Weggerukt
Verloren kwam je aan

In Alter staat de versplintering die migratie teweegbrengt centraal. Het leven in twee werelden: het denken en voelen op twee manieren en de verwarring die dat teweegbrengt. Dilan Yurdakul zoomt in op de strijd die ze als nazaat van de migrant levert, om de onverwerkte trauma’s van gebroken ouders en grootouders te overwinnen en zo dichter bij haarzelf en haar toekomst te komen. Hoe staat zij als derde generatie vrouw tegenover het moederschap, wat wil ze doorgeven? Wat neemt ze mee en wat laat ze achter, wat is er gewonnen en wat is er verloren? 

‘Ik ben niet wat mij overkomt, ik ben wat ik koos te worden.’

Met de achtergebleven stukken van haar familieverhaal probeert Dilan lijnen te trekken naar haar eigen verhaal en toekomst. Baba, papa, die zijn dorp in Turkije de rug toekeerde. Babaanne en anneanne, beide oma’s, die zich volledig opofferden voor het gezin. Anne, haar moeder, die in verwarring is tussen het kiezen voor haar vrijheid en de opoffering voor haar gezin. En dede, opa, die zegt: ‘Jij en ik Dilan, wij voelen dezelfde pijn.’ De pijn wanneer je jezelf niet langer in de familie herkent. Dilan onderzoekt welke ‘alters’ ze met zich meedraagt en hoe ze haar leven verder moet vormgeven, want anders dan degenen die haar zijn voorafgegaan, kan zij bewust haar eigen toekomst bepalen.

Over Dilan Yurdakul

“Theater is voor mij bij uitstek de plek waar ik thema’s die mij bezighouden een vorm kan geven waardoor ze de kijker, hoe intiem soms ook, troost en een zekere mate van catharsis kunnen bieden. Het kleine vergroten, inzoomen, blootleggen en bevragen, binnen het theater is hier alle ruimte voor.”

Dilan Yurdakul (1991) actrice, schrijfster en theatermaakster maakte in samenwerking met Likeminds de solovoorstellingen Door de schaduw heen en Niet gezien, niet gehoord. In februari 2024 gaat haar solovoorstelling Alter in première en komt haar debuutroman Maskerziel uit. Daarnaast komt in 2024 de bioscoopfilm De jacht op Meral Ö uit, gebaseerd op de toeslagenaffaire, Dilan speelt hierin de hoofdrol. In de Videoland-serie Bonnie & Clyde, waarvan ze tevens de bedenker en medeschrijver was, speelde ze de hoofdrol. Ook speelde ze jarenlang de rol van Aysen in GTST.

Dilan Yurdakul is vanwege haar achtergrond geboeid door de wrijving tussen vrijheid en identiteit, tussen autonomie en gemeenschap. In haar werk onderzoekt ze de menselijke staat en staan familie, patronen, migratie en wording centraal.

Speeldata

— VERWACHT

10 oktober 2024 | 20:30 | Likeminds, Amsterdam | tickets
11 oktober 2024 | 20:30 | Likeminds, Amsterdam | tickets
12 oktober 2024 | 20:15 | Theater Dakota, Den Haag | tickets
17 oktober 2024 | 20:00 | Theater a/d Rijn, Arnhem | tickets
19 oktober 2024 | 20:00 | Corrosia Theater, Almere | tickets
2 november 2024 | 20:00 | ECI Cultuurfabriek, Roermond | tickets
6 november 2024 | 20:00 | Bijlmer Parktheater, Amsterdam | tickets
7 november 2024 | 20:30 | LUX, Nijmegen | tickets
8 november 2024 | 20:00 | Mimik, Deventer | tickets
13 november 2024 | 20:30 | Theater Ins Blau, Leiden | tickets
14 november 2024 | 20:30 | Theater Walhalla, Rotterdam | tickets
15 november 2024 | 20:30 | Podium Mozaiek, Amsterdam | tickets
21 november 2024 | 20:30 | Isala Theater, Capelle a/d IJssel | tickets
26 november 2024 | 20:15 | HNT, Den Haag | tickets
27 november 2024 | 20:00 | Theater Kikker, Utrecht | tickets
6 december 2024 | 20:00 | Theater Zuidplein, Rotterdam | tickets
10 & 11 december 2024 | 20:30 | Theater Bellevue, Amsterdam | tickets

Credits

Concept, tekst en spel Dilan Yurdakul
Muziek Alper Kekeç en Barbaros Bozkir
Compositie Barbaros Bozkir
Regie Julie van den Berghe
Dramaturgie Aukje Verhoog
Scenografie Marjolijn Brouwer
PR & Marketing Emel Koç
Fotografie posterbeeld Isabelle van Putten
Poster ontwerp Studio Bas Koopmans
Een productie van Likeminds
Met dank aan Via Rudolphi

In de media

Interview met het Parool | 2 februari 2024 | Lees hier het hele interview

“Mensen zijn bang om hun zwaktes te laten zien, of wat ze denken dat hun zwaktes zijn. Dat is waar maskers op de proppen komen. Maar ik schuw niet meer te laten zien wie ik ben, ik heb geleerd met genadeloze eerlijkheid naar mezelf en mijn angsten te kijken. Misschien ben ik daar zelfs wel een beetje masochistisch in: kom maar! Dit is wie ik ben! Dit is wat ik maak! Tegen de grenzen aan! Het gaat me er niet zozeer om hoe zielig ik was en wat ik heb doorstaan, maar dat ik blijkbaar toch een extra kracht in me heb waar ik me niet door wilde laten gijzelen. Er is hoop, maar je moet wel zelf kiezen.”

Interiew | FunX | 5 februari 2024 | Beluister het hier

Jouw Stad | FunX | 12 februari 2024 | Beluister het hier

Nooit Meer Slapen | VPRO | 13 februari 2024 | Beluister het hier

Recensie Volkskrant | 15 februari 2024 | Lees de hele recensie hier

TICKETS