Drie nieuwe theaterstukken over institutioneel racisme in Nederland
Wat betekent het om altijd op je hoede te zijn voor je achternaam, je afkomst, je dubbele nationaliteit?
Met De Affaires worden drie verhalen verteld die de huidige staat van institutioneel racisme in Nederland blootleggen. Toneelschrijvers Maxine Palit de Jongh, Vera Morina en Shabnam Baqhiri schreven stukken over het toeslagenschandaal (Vecht), de affaire rondom het strafontslag van Saadia Ait-Taleb bij de gemeente Amsterdam (De Grijze Campagne) en de onverschilligheid rondom de chaotische evacuatie van medewerkers van Nederlandse missies in Afghanistan (Kapotte Vleugels). Deze nieuwe theaterteksten laten zien hoe racisme en machtsmisbruik tot in de haarvaten van de Nederlandse maatschappij zijn doorgedrongen.
Woensdag 21 t/m zondag 25 september 2022 zijn De Affaires te zien bij Podium Likeminds. De Grijze Campagne en Kapotte Vleugels worden na een korte repetitieperiode theatraal gelezen. De Affaires ging op vrijdag 23 september 2022 in première.
Programma
woensdag 21 en donderdag 22 september 2022
19 u Vecht (try-out)
21 u De Grijze Campagne (try-out)
vrijdag 23 september t/m zondag 25 september
première vrijdag 23 september
17 u Kapotte Vleugels
19 u Vecht
21 u De Grijze Campagne
Tickets
Vecht €17,50 (try-out prijs €12,50)
De Grijze Campagne en Kapotte Vleugels €7,50
Korting <27 jaar, CJP-korting: €2,50
Gedupeerden van de toeslagenaffaire kunnen de voorstelling Vecht gratis bezoeken. Stuur een e-mail naar marloes@likeminds.nl
Locatie
Likeminds
Gedempt Hamerkanaal 203, Amsterdam
Taal
Het gehele programma is Nederlands gesproken
Hapjes
Tussendoor is er in de foyer Syrische soep en hapjes te koop voor kleine prijzen.
Tekstbundel De Affaires
De drie teksten zijn gebundeld en in samenwerking met uitgeverij it&fb uitgegeven. Koop ze in de foyer gedurende de Affaires!
De Affaires #1
Vecht
Ik teer op tekorten
Dat is nog erger dan op niks
Wat betekent het om uitgekleed te worden door de overheid? Wat betekent het om altijd op je hoede te moeten zijn voor je achternaam, je afkomst, je dubbele nationaliteit?
In de aangrijpende monoloog Vecht die Maxine Palit de Jongh op basis van het toeslagenschandaal schreef, maken we de ondergang mee van Zafirah een jonge levenslustige vrouw die werkt voor de juridische afdeling van een overheidsinstelling, twee kinderen opvoedt en geplet wordt in de racistische raderen van de overheid. Envelop na envelop valt op de mat, waarin Zafirah wordt aangemerkt als fraudeur. Ze moet betalen en boeten tot er niets meer van haar overblijft. Vecht maakt de verwoestende gevolgen van de toeslagenaffaire (waar tienduizenden ouders ten onrechte werden aangemerkt als fraudeur) voelbaar.
Credits
Tekst: Maxine Palit de Jongh
Spel: Nadia Amin
Regie: Zephyr Brüggen i.s.m. Nadia Amin
Vormgeving: Loes Schakenbos
Kostuum: Eos Brüggen
Muziek: Martin van Hees
Dramaturgie, tekst begeleiding: Liet Lenshoek
Techniek: Luca van Deurzen
Met dank aan: Matthias de Koning, Ray Vaessen
De Affaires #2
De Grijze Campagne
ik zou willen metamorfoseren
tot het migratiebeleid in de jaren zestig
ik zou mijn organen tot letters vormen
op een bord op de grens van Nederland
en mijn vader duidelijk maken:
‘land niet op deze grond, keer om’
Safia werkt voor de gemeente Amsterdam als anti-radicaliseringsambtenaar en wordt na een plotselinge koerswijziging geslachtofferd door de burgemeester. Ze wordt opgepakt en beschuldigd van fraude en valsheid in geschrifte. Ze krijgt strafontslag aangezegd en niemand die het voor haar opneemt. Het stadhuis zwijgt. De deuren zijn gesloten. Jaren later begint haar advocaat zijn pleidooi met:
Nederland,
U heeft een lange geschiedenis
Van medeplichtig zijn aan geweld tegen moslims
De Grijze Campagne is een voorstelling over machtsmisbruik en islamofobie in de politiek en de ambtenarij, over het gevecht van een jonge ambitieuze vrouw om niet vermalen te worden in de kaken van het institutioneel racisme. Een nachtmerrieachtig relaas van een individu dat tegenover het systeem komt te staan.
De Grijze Campagne is gebaseerd op het onterechte strafontslag van Saadia Ait-Taleb. Zij werd slachtoffer van burgemeester van der Laan die zijn eigen naam hoog in het vaandel wilde houden en van medewerkers die systematisch de andere kant opkeken. Ait-Taleb werd op basis van haar Islamitische achtergrond gewantrouwd, vals beschuldigd en ontslagen zonder enige compensatie. De burgemeester verwoordde het aan een van zijn medewerkers als volgt: ik heb er geen vertrouwen in dat mensen met een moslim-achtergrond op een goede wijze dit dossier kunnen beheren.
Credits
Tekst: Vera Morina
Regie: Casper Vandeputte
Spel: Nazanin Taheri, Selin Akkulak, Paul R. Kooij
Dramaturgie, tekst begeleiding: Liet Lenshoek
De Affaires #3
Kapotte vleugels
Nu zijn we verloren
zielen die nooit zijn gezien.
2000 zielen die niet in vliegtuigen passen.
Ik wou dat ik een blonde vrouw was.
Het had mij goed gestaan.
Nu zullen jouw kogels mij goed staan.
Een Afghaanse journaliste en haar zoon. Hij wil weg. Zij wil blijven. Kapotte Vleugels gaat over de strijd tussen toekomst en thuis. Opgesloten in hun huis, vrezen ze voor de Taliban, voor wraak, voor een kleurloos bestaan. Tegelijkertijd speelt bij de moeder het gevoel van verantwoordelijkheid voor alle andere vrouwen en meisjes in het land. Ze wachten en twijfelen. Als je weggaat, wie laat je dan in de steek? Waar is de toekomst? Thuis of elders? En kunnen ze überhaupt nog weg?
In het najaar van 2021 beloofde de Nederlandse staat Afghanen die voor Nederlandse missies hadden gewerkt te evacueren naar Nederland. Over de mensen die tevergeefs probeerden naar Nederland te komen schreef Shabnam Baqhiri Kapotte Vleugels, een persoonlijk verhaal in een politiek slagveld waarin Nederland zich verbergt achter bureaucratie en zogenaamde regels in plaats van verantwoordelijkheid en humanisme. Ze maakt de gevolgen van wegkijken voelbaar, waardoor duizenden Afghanen die gewerkt hebben voor Nederland reddeloos achterblijven.
Credits
Tekst: Shabnam Baqhiri
Regie: Erasmus Mackenna
Spel: Nazmiye Oral, Yassine El Ouardi, Ziggy Knel
Dramaturgie, tekst begeleiding: Liet Lenshoek