delen op Facebook Twitter

Djinns is een comedy noir die toont hoe het verlangen naar een heilstaat de mens stap voor stap een absurde wereld invoert. 

De eindvraag is: zouden wij het beter hebben gedaan? 

Een Arabische en een Europese vrouw bevinden zich in een hotelkamer die de verwoesting van een oorlog ademt. Er mag weer gevlogen worden en annuleren is geen optie. Het hotel is de plek voor een adventure holiday.

De wereld als één grote toeristenindustrie. Alle complottheorieën, elke vorm van onbegrip, van uitvergroting, van haat, geweld en verlorenheid dringen deze kamer binnen. De twee vrouwen beginnen als actrices te zoeken naar menselijkheid in de absurde fragmenten, maar vallen steeds meer samen met jihadista’s.

In drie aktes – Geloof, Hoop en Liefde – licht Ko van den Bosch de schedel van onze maatschappij. Djinns is een scherpe analyse van de dubbele moraal van onze wereld, van de complexiteit en van onze angsten, van onze behoefte de ander te veroordelen, en de hoop gezien te worden. Alle ogenschijnlijk absurde keuzes voeren de vrouwen uiteindelijk terug naar het verlangen er te mogen zijn, naar geborgenheid en erkenning, naar liefde.

Grotesk, wanhopig, en ontroerend.

Credits

Tekst en regie Ko van den Bosch
Met Sarah Jonker en Sinem Kavus
Vormgeving Carmen Schabracq
Fotografie en ontwerp poster Joost de Haas

Speeldata

6 oktober (try-out) Frascati, Amsterdam

7 oktober (première) Frascati, Amsterdam

8 oktober Frascati, Amsterdam

31 oktober Theater de Verbeelding, Purmerend

19 november Toneelschuur, Haarlem

27 november Het Nationale Theater, Den Haag

1 en 2 december Theater Kikker, Utrecht 

9 december LUX, Nijmegen 

11 december Theater Dakota, Den Haag

Geweest

20, 21 en 22 februari (try-out) 2020 Podium Mozaïek, Amsterdam

IN DE MEDIA

Lees hier een interview met Ko van den Bosch over Djinns in De Volkskrant. (19 februari 2020)

OVER

Ko van den Bosch

Ko van den Bosch (1958) studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en schilderkunst aan de Rietveld Academie.
In 1984 richtte hij de roemruchte theatergroep Alex d’Electrique op, waarvan hij tot 2004 als artistiek leider, auteur, vormgever en performer de stuwende kracht was. In die tijd maakte hij o.a. Vitale Delen, De Onthoofde Hand, Gaga, Painicilline, Ten Liefde en Clockwork Orange. Zijn theaterwerk wordt gekenmerkt door een beeldend- fysieke inslag, rauw absurdisme, engagement en barokke poëzie.

Vanaf 2009 was hij verbonden aan het Noord Nederlands Toneel. In de periode 2009 – 2016 schreef en regisseerde hij o.a. Heelhuids, een country-musical, Alice in Wonderland en Fellini. Deze drie voorstellingen werden geselecteerd voor het Theaterfestival.

Sinds januari 2017 is Van den Bosch actief als freelance regisseur, theatermaker en theatertekstschrijver. Tot op heden werkte hij o.a. met Mc Typhoon, Young Gangsters, Stéphanie Louwrier, Esther Apituley, Via Berlin, Bright O. Richards/Theater Utrecht, De Zwolse Stadsproductie en Huba de Graaff.

Het werk van Van den Bosch is uitgegeven bij De Geus, de Theaterbookshop en de Nederlandse Toneelbibliotheek.

Sarah Jonker

Sarah Jonker is afgestudeerd aan de Arnhemse toneelschool in 2006. Sindsdien heeft ze gewerkt als actrice bij verschillende theatergroepen o.a. Het Zuidelijk Toneel, De Toneelmakerij, Theater Artemis, Theater Bellevue en ’t Barre land.
Bij Likeminds was ze vier jaar lang een vaste maker. Zij maakte daar verschillende voorstellingen die indruk maakten; de twee solostukken Bloed op de Dansvloer en Dunque….Il Gonfiabile en in samenwerking met Bellevue Lunchtheater de voorstelling De Witte Vloed. Haar stukken typeren zich door absurde humor, beweeglijkheid en affiniteit met het groteske.

Daarnaast tekent ze ook. Ze ontwierp een aantal jaar alle posters voor De Toneelmakerij en exposeert met regelmaat.

Sinem Kavus

Sinem Kavus studeerde in 2017 af aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Haar eerste solo I used to be Snow White – The (World) tour maakte veel indruk en was te zien in verschillende theaters en op Lowlands festival. Naast haar eigen werk heeft Sinem bij o.a. Bouillabaisse Performance Collective, Likeminds, Het Nationale Theater, DOX en Frascati gespeeld. Ook vertolkte Sinem een van de hoofdrollen in de veel geprezen korte film Eyes on the road die in première ging op het prestigieuze Locarno Film Festival in 2019. Daarnaast speelde Sinem in de televisieseries 7 kleine criminelen, Judas, Papadag en Flikken Maastricht. In 2020 was Sinem te zien in een van de hoofdrollen in de 8-delige dramaserie Hoogvliegers als Leyla, een jonge vrouw die F16 piloot wil worden.  

Carmen Schabracq

Carmen Schabracq is geboren in Amsterdam, waar ze nu woont en werkt. In 2012 behaalde ze haar BA in beeldende kunst aan de Gerrit Rietveld Academie en in 2015 behaalde ze haar MA in theaterkostuumontwerp aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, met een onderzoek en serie werk dat ze ‘naakte maskers’ noemde. In 2017-2018 ontving zij de Nieuwe Makers subsidie van het Fonds Podium Kunsten, waar ze twee in situ performances mee maakte, geproduceerd door Theaterproductiehuis Zeelandia. Eind 2019 verbleef Carmen twee maanden in een artist in residency in Mexico waar ze onderzoek deed naar de lokale maskers en naar de omgang met de dood.

Carmen werkt in verschillende media waarin ‘het performatieve’ een belangrijke rol speelt. Ze verzamelt verhalen uit verschillende mythen, tradities, haar eigen ervaringen en gebruikt deze om collage-achtige visuele verhalen te creëren. Het masker is een terugkerend object en thema in haar werk, waarmee ze de complexiteit van de menselijke identiteit onderzoekt. Haar werk manifesteert zich zowel in de beeldende kunst als theater wereld.

Deze voorstelling wordt geproduceerd onder de Non Profit Kapitalist, de vrije producent van Likeminds.