Likeminds bedankt! 2020

Likeminds bedankt! 2020

delen op Facebook Twitter

De makers van Likeminds bedankt! 2020 zijn bekend!

Ons jaarlijkse festival Likeminds bedankt! vindt plaats op 17, 18 en 19 december 2020 in Dansmakers in Amsterdam noord.

Deze 5 makers zullen tijdens het festival 4 nieuwe performances presenteren:

Edna Azulay & Lila Payens
Giovanni Brand
Dilan Yurdakul
en
Steff Geelen

Hieronder vind je meer informatie over de 4 voorstellingen die tijdens het festival te zien zullen zijn.

Houd onze website en social media kanalen in de gaten voor updates.

Voorstellingen

Zigeunerkind met traan
Giovanni Brand

Een poging tot verzoening: als je maar lang genoeg als uitschot behandeld wordt ga je er vanzelf in geloven

Als je afstamt van de Roma, mag je je dan ook Roma voelen en noemen, ook al ben je al meer dan tien jaar niet meer op het woonwagenkamp geweest? En klopt het dat je niet welkom bent op dat woonwagenkamp als je uit de kast bent gekomen? En worden Roma op hun beurt door de hele wereld met de nek aangekeken? Giovanni Brand volgt een zoektocht naar zijn roots die bol staat van de oordelen en vooroordelen en volgt smalle marges van begrip en acceptatie. Hij komt erachter dat oordelen in onze natuur zit, zoals ook het Roma in zijn bloed zit. Je kan het negeren maar het is niet te ontkennen. Deze performance is een collage van oordelen.

Gemaakt en gespeeld door Giovanni Brand Eindregie Lynn Schutter
Kostuum Nightmare disorder Bouw decor Gino Post

Over Giovanni Brand
Giovanni Brand is een performer en schrijver, afgestudeerd van de Toneelacademie Maastricht. Hij vertrekt altijd vanuit zijn intiemste gedachten waardoor er in zijn werk altijd een enorme persoonlijk noodzaak zit. Deze persoonlijke noodzaak zet hij tegenover de wereld waarin we nu leven. Op het toneel is hij grenzeloos omdat hij gelooft dat er geen grenzen zouden mogen bestaan, in welke vorm dan ook. De donkerte die in zijn werk schuilgaat staat in contrast met de lichtheid die hij als persoon met zich mee brengt. Zowel op het toneel als in zijn leven.

18 december 2018
Dilan Yurdakul

In 18 december 2018, horen we Hümeyra spreken over haar ongeloof, schaamte en schuld. Een lecture performance waarin een reconstructie wordt gemaakt vanaf het moment dat ze Bekir ontmoette.

18 december 2018 wordt de 16-jarige Hümeyra neergeschoten door een ex op een schoolplein in Rotterdam. Een half jaar voor haar dood deed zij meer dan 30x aangifte. De vragen rondom deze noodlotstragedie zijn oneindig. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Had deze moord voorkomen kunnen worden? Is haar dood door het noodlot gestuurd? Waarom heeft niemand haar echt geholpen?

Dilan Yurdakul schreef een indringende monoloog waarin alle vragen en triggers vanuit een persoonlijk perspectief worden benaderd en waarin ze via een reconstructie antwoord probeert te vinden op deze vragen.

Over Dilan Yurdakul
Dilan Yurdakul (1991) is actrice en theatermaakster. Naast haar werk voor televisie (o.a. GTST) maakt ze in samenwerking met Likeminds onderdeel uit van het Nieuwe Makers Traject van het Fonds Podiumkunsten. Vorig jaar maakte ze de solovoorstelling Door de Schaduw Heen in samenwerking met Bellevue Dilan is vanwege haar achtergrond geboeid door de wrijving tussen vrijheid en identiteit, tussen autonomie en gemeenschap. In haar werk onderzoekt ze de menselijke staat en reflecteert ze op eigenzinnige wijze op de wereld om haar heen.

NO MORE ZOMBIE SHIT een opera
Edna Azulay & Lila Payens

While you’re digging your own grave, we’re finding joy in resistance: come join the army of the tramps
In een wereld van falende systemen, een wereld waarin corruptie zichtbaar aan de oppervlakte ligt, maar die niet beter wordt, met bedrijven die je dwingen te mediteren zodat je Happier and More Productive bent, een wereld waarin je baas een algoritme is en nooit zegt dat je het goed hebt gedaan, een wereld waarin symptoombestrijding schijnbaar genoeg is, een wereld waar degene die de waarheid aan het licht brengt de mond wordt gesnoerd, waarin we langs accounts vol self-healing in bulletpoints scrollen tot we ons lichaam niet meer voelen (en nog steeds best middelmatig zijn, en onveilig gehecht), in een wereld waar het concept “verdeel en heers” nog steeds aan de orde is, zoeken Lila en Edna manieren om vastliggende en beperkende structuren te doorbreken. Een groteske, muzikale ode aan de rommeligheid, de woede, de waanzin, het onredelijke, het irrationele, het niet-verkoopbare, het schijnbaar nutteloze, de hoop boven het cynisme, het lichamelijke, het verlangen, het niet onmiddellijk grijpbare, de verbeelding.

Tekst Edna Azulay & Lila Payens Performance Edna Azulay, Lila Payens, Evelien Wieringa
Muziek en vormgeving interbellum Foto Saskia Hardus

Over Edna Azulay & Lila Payens
Lila Payens en Edna Azulay onmoetten elkaar op de schrijfopleiding van de HKU. Ze inspireerden elkaars radicaliteit en studeerden beiden af met een monoloog waarin worstelingen met het systeem centraal staan. In de zomer vonden ze elkaar weer tijdens het maken van een tekst voor de Besmette Stad van deBuren. Binnen dat proces voelden ze het verlangen om met elkaar de vloer op te gaan en de zoektocht naar radicale hoop theatraal te maken.

Mannish
Steff Geelen

Mannish is een persoonlijk, filosofisch onderzoek naar de male gaze, naar kijken en bekeken worden.

Een rite de passage.
Een uitdrijvingsceremonie.
Een performance in drag.
Een lichamelijk essay.
Een auto-experiment.

The change happening in me is the metamorphosis of an era.

Mannish is een samenwerking tussen Steff Geelen en Pleun Gremmen en gaat over hoe je terug kunt kijken, de eigen blikrichting kunt veranderen wanneer deze al bij voorbaat lijkt vast te staan.

Concept, tekst & spel Steff Geelen Beeldmaker Pleun Gremmen Tekstbegeleiding Martijn de Rijk Eindregie Eva Line de Boer Kostuumontwerp Carly Everaert Foto Melissa Schriek

Over Steff Geelen
Steff Geelen (1995) is dichter, maker en performer en sinds 2016 als coach en woordkunstenaar betrokken bij Poetry Circle Nowhere. Steff volgde in 2018 de vooropleiding voor jonge autodidacte theatermakers bij Likeminds – De Factory. In 2020 werd hen geselecteerd voor de 3Package Deal, een ontwikkeltraject van het Amsterdamse Fonds voor de Kunsten waar hen onderzoek doet naar ‘the inbetween’, mannelijkheid en de male gaze.