Likeminds bedankt! 2021

Likeminds bedankt! 2021

Here we go again! Likeminds Bedankt!, ons jaarlijkse festival waar je het allernieuwste werk ziet van de makers van vandaag én van morgen. Op 16, 17 en 18 december bij Likeminds in Amsterdam Noord. Met dit jaar op het programma:

1999 (talloze keren kwam ik thuis) van Giovanni Brand & Erasmus Mackenna
Iedere vijf minuten moest ik huilen omdat ik dacht dat ik een hond had vermoord van Jantien Fick
Mambo van Princess Isatu Hassan Bangura
On Hold van Finn Borath

Met 1 regulier ticket zie je alle 4 voorstellingen op 1 avond en voor de echte theaterliefhebber die zich wil laten verrassen door de aller-aller-allernieuwste makers, hebben we een plus-ticket beschikbaar: hiermee zie je naast de 4 voorstellingen ook solo’s van de jongeren uit ons talentontwikkelingstraject de Factory voorafgaand aan het reguliere programma en in de pauze.

Tickets en info

Let op: voor bezoek aan deze voorstelling heb je een coronatoegangsbewijs nodig

KAARTVERKOOP

Locatie Likeminds
Gedempt Hamerkanaal 203, Amsterdam

Tickets Klik hier voor de kaartverkoop

Taal De performance ‘Mambo’ van Princess is in het Engels. In de andere voorstellingen wordt Nederlands gesproken.

Programma & aanvang Voor Likeminds bedankt! worden kaartjes verkocht per avond. Met 1 regulier ticket zie je alle 4 voorstellingen van die avond. Aanvang van het reguliere programma is 20:00.

Met het plus-ticket zie je alle 4 voorstellingen + solo’s van de Factory voorafgaand en op vrijdag en zaterdag ook in de pauze. Aanvang van het plus-programma is 19:30. 

Het is niet mogelijk om een kaartje te kopen voor één performance. 

Voorstellingen

1999 (talloze keren kwam ik thuis)
Giovanni Brand & Erasmus Mackenna

“Ik probeer te kijken naar wat ik ben geworden, en het enige wat ik zie is het verleden.”

Zijn we het product van onze jeugd, of slechts van ons perspectief op onze jeugd?

Twee broers zien elkaar sinds jaren terug. Hun kindertijd werd gedomineerd door het onvermogen van hun moeder om voor hen te zorgen. Na haar dood kreeg het sociaal geweld in de broers twee tegenovergestelde manifestaties. Tijdens een heftige nacht wordt duidelijk dat zij hun jeugd totaal anders hebben ervaren. Hoe kan het dat hun levens zo anders zijn gelopen?

Van en met Giovanni Brand & Erasmus Mackenna

Over Giovanni Brand
Giovanni Brand is een performer en schrijver, afgestudeerd van de Toneelacademie Maastricht. Hij vertrekt altijd vanuit zijn intiemste gedachten waardoor er in zijn werk altijd een enorme persoonlijk noodzaak zit. Deze persoonlijke noodzaak zet hij tegenover de wereld waarin we nu leven.

Over Erasmus Mackenna
Erasmus  Mackenna  (1999) is een Schots-Nederlandse theaterregisseur en lichtontwerper. Hen  studeerde  in 2021  af aan de Theater Regie opleiding in Amsterdam. Het  werk van Erasmus legt verhalen bloot die in de maatschappij taboe zijn. Terugkerende onderwerpen in hun werk zijn mentale ziekte, trauma, eenzaamheid, liefde, geweld, klasse, idealisme & solidariteit. De centrale vraag van hun werk is: hoe overleef ik in de wereld die er is, en hoe bouw ik aan de wereld waar ik in geloof?

Iedere vijf minuten moest ik huilen omdat ik dacht dat ik een hond had vermoord
Jantien Fick

Wie ben je als je brein plotseling anders werkt?

 Jantien Fick wordt op 5 december 2016 door een brommer geschept en klapt met haar hoofd tegen een stenen hond. De klap veroorzaakt hersentrauma. Ze verliest haar spraak en een gedeelte van haar geheugen.

In ‘ivmmihoiddiehhv’ onderzoekt Jantien de absurde wereld van haar hersenen.  Waar snelweg en puberteit opeens hetzelfde betekenen, waar woede ontstaat omdat niemand je begrijpt als je wat klanken uitstoot, maar ook een ruimere realiteit die nieuwe connecties creëert. Een hakkelende reis door de onlogica die is onstaan en de zoektocht naar begrijpen en helderheid.

‘ivmmihoiddiehhv’  is een absurdistisch taalballet over dat wat nu anders is

Concept & spel Jantien Fick Eindregie Silke van Kamp 

Over Jantien Fick
Jantien (1992) is danser, performer en theatermaker. Sinds haar studies aan de dansacademie en theaterschool werkt ze in het theater, het uitgaanscircuit en als docent in Nederland en Duitsland. In haar werkt onderzoekt ze de potentie en het archief van het lichaam waarbij ze een fysieke ervaring oproept bij het publiek. Haar voorstellingen bevinden zich op het snijvlak van dans, performance en comedy.

Mambo
Princess Isatu Hassan Bangura

A performance that aims to transcend common logic and re-take control of an ancestral religion that was once diminished by the fear and ignorance of colonial masters.

The performance ‘Mambo’ is a re-imagination of one of Africa’s oldest religions called Vodun a.k.a Voodoo. While often associated with countries like Haiti, ‘Vodun’, is very much a West African religion, that ended up in the Caribbean in the era of colonialism and slave trade. This religion is worldly misunderstood and has suffered from bad press internationally, through associations of the occult, black magic, human sacrifice, witchcraft, and satanism. Even today, it is seen as something that is to be feared and inhumane, but there is so much more to this religion than meets the eye. Vodun is an unearthly interaction between the natural and the supernatural, it is an experience that goes beyond rational thinking and “Mambo” will be the execution of the many faces of Vodun.

Created and performed by Princess Isatu Hassan Bangura Sound and music design by Edis van der Pajazetovic Mentored by Anna Luka da Silva Scenography by Isa Kasten

Over Princess Isatu Hassan Bangura
Princess Isatu Hassan Bangura (1996) is een performancekunstenaar. Haar performances zijn muzikaal en filmisch van aard en rijk aan beelden en kleuren.

Werkende vanuit herinneringen, vermengt ze haar diepe West-Afrikaanse wortels met haar ervaringen in de westerse wereld. Geïnspireerd door religie en spiritualiteit, zet ze fictieve personages en figuren centraal. Princess neemt daarbij graag de rol van verhalenverteller op zich. Bij Princess’ performances gaat het vooral om de beleving van het moment. Haar fysieke aanwezigheid op het podium is van een oer- en aardse essentie; ze verwordt tot een mix van taal, beweging en geluid.

On Hold
Finn Borath

Een beeldende performance over verveling, nutteloosheid en bullshit-jobs.

Een man, gevangen in de grijze wereld van het kantoor, zijn leven gevend aan het invoeren van excel formulieren die niemand ooit leest en niemand iets aan heeft, kan niet meer ontsnappen omdat hij vergeten is dat hij vast zit. De tijd verliest haar kracht, het leven verliest zijn kleur, elke dag is hetzelfde. Een beeldende performance gebaseerd op de “bullshit-job”, waar je manager een manager heeft en niemand meer weet waar we het nou eigenlijk voor doen. Waar elk idee dat waarde heeft in een laatje verdwijnt samen met je menselijkheid en plezier in het leven.

Concept en uitvoering Finn Borath Decor Yoeri Taken Eindregie Koen van Seuren

Over Finn Borath
Finn Borath (1998) is een performance & videokunstenaar, in 2021 studeerde hij af van de performance opleiding aan toneelacademie Maastricht. In zijn performancewerk vertrekt hij vanuit een fascinatie voor de natuur, filosofie en technologie. Hij probeert technische elementen op nieuwe, verrassende manieren in te zetten om de verbeelding de vrije loop te laten. In zijn videowerk zet hij zich af van de limieten die de realiteit biedt en creëert een universum met eigen regels, waar de nieuwe zelfopgelegde wetten het verhaal vertellen.

De solo’s
De Factory

De 8 jonge makers uit ons vooropleidingstraject de Factory presenteren tijdens het festival hun allereerste eigen soloperformances. Bij het ontwikkelen van deze solo’s hebben ze volledige vrijheid in keuze voor inhoud en vorm om zo te kunnen onderzoeken hoe het is om zo helemaal zelf from scratch te maken. Ze worden daarbij begeleid door professionele makers en het eindresultaat is te zien tijdens Likeminds bedankt met het plus-ticket – vooraf aan het reguliere programma en in de pauze.

De Factory bestaat uit Bridgette Bala, Maud van Boven, Dorro Dunya, Luna van Drunen, Georgia Heinze, Charlie Marlene, Max Pickkers, Nanna Tijben

Programma solo’s:
16 december Dorro & Bridgette
17 december Georgia, Maud, Charlotte
18 december Luna, Nanna, Max