Likeminds bedankt!, het jaarlijkse festival van Likeminds met het allernieuwste experimentele werk van onze makers, in ons eigen theater in Amsterdam Noord. Op één avond zijn drie korte performances te zien over bullshit jobs, voodoo rituelen en de wereld van de hersenen.
Met een regulier ticket zie je drie voorstellingen op één avond. Op 7, 8 en 9 april vindt Likeminds bedankt! plaats, aanvang om 19.30 uur.
Het programma bestaat uit:
On Hold van Finn Borath
Iedere vijf minuten moest ik huilen omdat ik dacht dat ik een hond had vermoord van Jantien Fick
Mambo van Princess Isatu Hassan Bangura
Voor de echte theaterliefhebber die zich wil laten verrassen door de aller-aller-allernieuwste makers, hebben we een plus-ticket beschikbaar. Iedere avond kun je voorafgaand aan Likeminds bedankt! twee solo voorstellingen zien van de jongeren uit ons talentontwikkelingstraject Factory. Dit extra programma start om 19.00 uur. Het kost €2,50 extra bovenop het ticket voor het reguliere programma.
Vanwege omstandigheden is helaas de performance 1999 (talloze keren kwam ik thuis) van Giovanni Brand & Erasmus Mackenna te komen vervallen.
Zijn we het product van onze jeugd, of slechts van ons perspectief op onze jeugd?
Een moeder leeft plotseling afgescheiden van haar kinderen in gevangenschap. Haar zoon schrijft haar brieven en door het schrijven van die brieven komt hij erachter wat moederschap zou kunnen zijn. Hij probeert zich in haar te verplaatsten en zoekt naar wat hij betekent in haar leven. Een persoonlijke queeste verweven met live Ierse muziek.
Van Giovanni Brand & Erasmus Mackenna
Met Giovanni Brand, Simme Wouters en Julia van der Vlugt
Over Giovanni Brand
Giovanni Brand is een performer en schrijver, afgestudeerd van de Toneelacademie Maastricht. Hij vertrekt altijd vanuit zijn intiemste gedachten waardoor er in zijn werk altijd een enorme persoonlijk noodzaak zit. Deze persoonlijke noodzaak zet hij tegenover de wereld waarin we nu leven.
Over Erasmus Mackenna
Erasmus Mackenna (1999) is een Schots-Nederlandse theaterregisseur en lichtontwerper. Hen studeerde in 2021 af aan de Theater Regie opleiding in Amsterdam. Het werk van Erasmus legt verhalen bloot die in de maatschappij taboe zijn. Terugkerende onderwerpen in hun werk zijn mentale ziekte, trauma, eenzaamheid, liefde, geweld, klasse, idealisme & solidariteit. De centrale vraag van hun werk is: hoe overleef ik in de wereld die er is, en hoe bouw ik aan de wereld waar ik in geloof?
Iedere vijf minuten moest ik huilen omdat ik dacht dat ik een hond had vermoord
Jantien Fick
Wie ben je als je brein plotseling anders werkt?
Jantien Fick wordt op 5 december 2016 door een brommer geschept en klapt met haar hoofd tegen een stenen hond. De klap veroorzaakt hersentrauma. Ze verliest haar spraak en een gedeelte van haar geheugen.
In deze voorstelling onderzoekt Jantien de absurde wereld van haar hersenen. Waar snelweg en puberteit opeens hetzelfde betekenen, waar woede ontstaat omdat niemand je begrijpt als je wat klanken uitstoot, maar ook een ruimere realiteit die nieuwe connecties creëert. Een hakkelende reis door de onlogica die is ontstaan en de zoektocht naar begrijpen en helderheid.
Iedere vijf minuten moest ik huilen omdat ik dacht dat ik een hond had vermoord is een absurdistisch taalballet over dat wat nu anders is
Concept & spel Jantien Fick Eindregie Silke van Kamp
Over Jantien Fick
Jantien (1992) is danser, performer en theatermaker. Sinds haar studies aan de dansacademie en theaterschool werkt ze in het theater, het uitgaanscircuit en als docent in Nederland en Duitsland. In haar werkt onderzoekt ze de potentie en het archief van het lichaam waarbij ze een fysieke ervaring oproept bij het publiek. Haar voorstellingen bevinden zich op het snijvlak van dans, performance en comedy.
Mambo
Princess Isatu Hassan Bangura
A performance that aims to transcend common logic and re-take control of an ancestral religion that was once diminished by the fear and ignorance of colonial masters.
The performance ‘Mambo’ is a re-imagination of one of Africa’s oldest religions called Vodun a.k.a Voodoo. While often associated with countries like Haiti, ‘Vodun’, is very much a West African religion, that ended up in the Caribbean in the era of colonialism and slave trade. This religion is worldly misunderstood and has suffered from bad press internationally, through associations of the occult, black magic, human sacrifice, witchcraft, and satanism. Even today, it is seen as something that is to be feared and inhumane, but there is so much more to this religion than meets the eye. Vodun is an unearthly interaction between the natural and the supernatural, it is an experience that goes beyond rational thinking and “Mambo” will be the execution of the many faces of Vodun.
Created and performed by Princess Isatu Hassan Bangura Mentored by Anna Luka da Silva Scenography by Isa Kasten
Over Princess Isatu Hassan Bangura
Princess Isatu Hassan Bangura (1996) is een performancekunstenaar. Haar performances zijn muzikaal en filmisch van aard en rijk aan beelden en kleuren.
Werkende vanuit herinneringen, vermengt ze haar diepe West-Afrikaanse wortels met haar ervaringen in de westerse wereld. Geïnspireerd door religie en spiritualiteit, zet ze fictieve personages en figuren centraal. Princess neemt daarbij graag de rol van verhalenverteller op zich. Bij Princess’ performances gaat het vooral om de beleving van het moment. Haar fysieke aanwezigheid op het podium is van een oer- en aardse essentie; ze verwordt tot een mix van taal, beweging en geluid.
On Hold
Finn Borath
Een beeldende performance over verveling, nutteloosheid en bullshit-jobs.
Een man, gevangen in de grijze wereld van het kantoor, zijn leven gevend aan het invoeren van excel formulieren die niemand ooit leest en niemand iets aan heeft, kan niet meer ontsnappen omdat hij vergeten is dat hij vast zit. De tijd verliest haar kracht, het leven verliest zijn kleur, elke dag is hetzelfde. Een beeldende performance gebaseerd op de “bullshit-job”, waar je manager een manager heeft en niemand meer weet waar we het nou eigenlijk voor doen. Waar elk idee dat waarde heeft in een laatje verdwijnt samen met je menselijkheid en plezier in het leven.
Concept en uitvoering Finn Borath Decor Yoeri Taken Eindregie Koen van Seuren
Over Finn Borath
Finn Borath (1998) is een performance & videokunstenaar, in 2021 studeerde hij af van de performance opleiding aan toneelacademie Maastricht. In zijn performancewerk vertrekt hij vanuit een fascinatie voor de natuur, filosofie en technologie. Hij probeert technische elementen op nieuwe, verrassende manieren in te zetten om de verbeelding de vrije loop te laten. In zijn videowerk zet hij zich af van de limieten die de realiteit biedt en creëert een universum met eigen regels, waar de nieuwe zelfopgelegde wetten het verhaal vertellen.
Solo’s van Factory
Zes jonge makers uit ons vooropleidingstraject Factory presenteren tijdens het festival hun allereerste eigen soloperformances. Bij het ontwikkelen van deze solo’s hebben ze volledige vrijheid in keuze voor inhoud en vorm om zo te kunnen onderzoeken hoe het is om zo helemaal zelf from scratch te maken. Ze worden daarbij begeleid door professionele makers. Het eindresultaat is te zien tijdens Likeminds bedankt met het plus-ticket, vooraf aan het reguliere programma.
De Factory bestaat uit Maud van Boven, Dorro Dunya, Luna van Drunen, Georgia Heinze, Charlie Marlene, Max Pickkers
Aanvang 19.30 uur voor het regulier programma
19.00 uur voor Plus tickets (inclusief 2 solo’s van Factory makers)
Locatie Likeminds
Gedempt Hamerkanaal 203, Amsterdam
Tickets
Regulier ticket Prijs €15,-
Plus ticket (inclusief 2 solo’s van onze Factory makers) Prijs €17,50
Taal De performance ‘Mambo’ van Princess is in het Engels. In de andere voorstellingen zijn Nederlands gesproken.
Programma & aanvang Voor Likeminds bedankt! worden kaartjes verkocht per avond. Met één regulier ticket zie je vier voorstellingen, startend om 19.30 uur. Met het plus-ticket zie je alle voorstellingen + twee solo’s van makers uit Factory. Dit programma start om 19.00 uur.
Het is niet mogelijk om een kaartje te kopen voor één performance.