Maxine Palit de Jongh (1993) is toneelschrijver, dichter en theatermaker. Na haar afstuderen aan Writing for Performance (HKU) in 2020, schreef ze voor Likeminds de monoloog Vecht, een relaas over het toeslagenschandaal. Deze voorstelling is genomineerd voor de BNG BANK Theaterprijs en de Theo d’Or en is in najaar 2023 op tournee geweest. Maxine is maker bij Likeminds en Wintertuin waar ze zich ontwikkelt in proza schrijven.
Ze heeft geschreven voor en voorgedragen bij Mooie Woorden, deBuren, BonteHond, met Orkest de Ereprijs en bij verschillende theaters en culturele instellingen. Maxine nam deel aan het Slow Writing Lab van Het Letterenfonds, Het Schrijversgevang van De Monty en ging op residentie naar Parijs georganiseerd door deBuren. Met haar gedicht tjongklak/congklak won ze de El Hizjra Literatuurprijs voor Poëzie 2021.
In het werk van Maxine staan ontmoetingen uit pijn en ongemak, maar met het verlangen vreugde te ontdekken, centraal. Ze wil stemmen die genegeerd worden luider laten klinken en doet dat door zacht en gruwelijk te zijn.
Ada Ozdogan (1989) is een theaterregisseur uit Amsterdam. In 2014 studeerde zij af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Ze heeft voor veel verschillende theaters gewerkt en theaterstukken gemaakt. Bij Theater RAST maakte ze Dubbelgangers, Grace en The Returned.
Haar werk draait om thema’s zoals de kneedbaarheid van identiteit en ideologie. Ze is gefascineerd door personages die worstelen met de definitie van hun omgeving en de maatschappij.
scenefotografie: Isabelle van Putten
Donderdag 20 en zondag 23 juni ben je van harte welkom bij het nagesprek waarin we met experts in koloniale roofkunst in gesprek over de dit onderwerp van de voorstelling. Beide nagesprekken worden gehost door Lin An Phoa.
Donderdag 20 juni
Richard Kofi heeft als kunstenaar naam opgebouwd, maar ook als facilitator van andere kunsten. In het oog springt de oprichting van het Museum of Black Futures door Kofi en een groep andere betrokken Afro-Europeanen. Als musea zich inspannen kunst te tonen waarvan de wortels niet in het westen liggen, roept dat de volgende vraag op: Wat betekent het om zwartheid te centreren in een bij uitstek Europees, wit instituut als het museum?
Maxine Palit de Jongh is schrijver, initiator en mede-maker van de voorstelling ROOF.
Zondag 23 juni
Gert-Jan van den Bergh specialist in kunstrecht, is als advocaat actief betrokken geweest bij de restitutie van kunstwerken die tijdens het koloniale tijdperk zijn geroofd. Hij kent als geen ander de uitdagingen rondom de wens om geroofde kunst terug te geven.
Wayne Modest is Inhoudelijk Directeur van het Wereldmuseum, met vestigingen in Leiden, Rotterdam, Amsterdam en Berg en Dal bij Nijmegen. Modest werkt op het snijvlak van materiële cultuur, geheugen- en erfgoedstudies, met een sterke focus op kolonialisme en de nasleep ervan in Europa en het Caribisch gebied.
***
GEWEEST
15 t/m 16 juni 2024 | Bellevue Lunchvoorstelling
20 t/m 23 juni 2024 | Bellevue Lunchvoorstelling
27 t/m 30 juni 2024 | Bellevue Lunchvoorstelling
Aanvangstijden
12:30 uur & op 13 en 27 juni ook om 17:30 uur
Prijzen
reguliere prijs: € 21,50
student / scholier: € 12,50
13, 22 en 28 juni Pay What You Can € 9,50 – € 30
Voor tickets klik hier.
***
GEWEEST
8 juni 2024 (try-out) | Bellevue Lunchvoorstelling
9 juni 2024 (première) | Bellevue Lunchvoorstelling
13 en 14 juni 2024 | Bellevue Lunchvoorstelling
(ROOF – een onderzoek)
1 juli 2023 | Keti Koti | Theater Bellevue
Op 1 juli 2023 onderzocht Maxine Palit de Jongh een eerste versie van haar tekst tijdens Keti Koti in Theater Bellevue. Het publiek neemt plaats op het toneel om samen met Maxine actief na te denken en te spreken over de vele invalshoeken van het onderwerp. Met deskundigen als Lara Nuberg (Historicus & publicist) & curator Jessy Koeiman (Kunstinstituut Melly) en met de eerste schetsen van teksten uit het stuk gespeeld door de acteurs Bo Bojoh en Selin Akkulak, geregisseerd door Ada Ozdogan. De avond werd gemodereerd door Xiara Esseboom en afgesloten met een reflectieve koffie ceremonie o.l.v. Saron Tesfahuney.
fotocredits
campagnebeeld – foto: Anne Claire de Breij, styling: Alexandra Vilcov, muah: Christel Man
markersportret – Benning & Gladkova
Interview – Jouw Stad FunX | 21 mei 2024 | luister hier
Wat gebeurt er met gestolen kunst?
Interview – Parool | 5 juni 2024 | lees hier
‘Ik heb mij laten inspireren door de buste van Nefertiti.’
Recensie – NRC | 10 juni 2024 | lees hier
‘ROOF’ roept boeiende vragen op over de culturele ontworteling van zowel kunstobjecten als de mens
Recensie – de Volkskrant | 10 juni 2024 | lees hier
De indrukwekkende tekst van Maxine Palit de Jongh roept vragen op over wat te doen met roofkunst. Wie behoort het toe en mag het ook vergaan?
Recensie – de Groene Amsterdammer | 12 juni 2024 | lees hier
Recensie – Theaterkrant | 12 juni 2024 | lees hier
Roof betekent het wegnemen met geweld wat een ander toebehoort, maar het betekent ook de korst van een wond. Deze Roof is zeker de balsem voor de heling van beide.
Interview – Spraakmakers Radio 1 | 14 juni 2024 | luister hier
Als het gaat om koloniale roofkunst, dan komt er vaak veel emotie bij kijken. Hoe breng je die emoties over in een toneelstuk.