ROOF

ROOF

Een dialoog tussen een gestolen stem achter glas en een curator.

Curator Sunny bereidt een tentoonstelling voor rondom het thema koloniaal erfgoed. In de zaal worden de eerste werken neergezet, wanneer er een aanwezigheid spreekt: het gestolen kunstwerk, werkmetstem, dat centraal staat.

Wat betekent het om eeuwenlang op een plek te zijn waar je niet voor gekozen hebt en er niemand is die naar je luistert?
De twee ontmoeten elkaar: het kunstwerk dat jarenlang in een depot stond opgeslagen en de jonge curator die het aan de mensen toont.

Sunny en werkmetstem leren elkaars verhalen kennen, elkaars geheimen, elkaars wensen, werkmetstem bevraagt Sunny en het museum. Ze vinden elkaar in hun vragen over hun verleden en herkomst: wat betekent wortelen en ontworteld zijn. Kan je opnieuw wortelen en kan dat binnen een instituut dat kunst bewaart achter glas waar het niet kan ademen?

ROOF is een magisch realistische voorstelling over de positie en de vragen rondom koloniale roofkunst in Nederland vanuit het perspectief van een gestolen artefact en een curator.

over de maker

Maxine Palit de Jongh (1993) is toneelschrijver, dichter en theatermaker. Na haar afstuderen aan Writing for Performance (HKU) in 2020, schreef ze voor Likeminds de monoloog Vecht, een relaas over het toeslagenschandaal. Deze voorstelling is genomineerd voor de BNG BANK Theaterprijs en de Theo d’Or en is in najaar 2023 op tournee geweest. Maxine is maker bij Likeminds en Wintertuin waar ze zich ontwikkelt in proza schrijven.

Ze heeft geschreven voor en voorgedragen bij Mooie Woorden, deBuren, BonteHond, met Orkest de Ereprijs en bij verschillende theaters en culturele instellingen. Maxine nam deel aan het Slow Writing Lab van Het Letterenfonds, Het Schrijversgevang van De Monty en ging op residentie naar Parijs georganiseerd door deBuren. Met haar gedicht tjongklak/congklak won ze de El Hizjra Literatuurprijs voor Poëzie 2021.

In het werk van Maxine staan ontmoetingen uit pijn en ongemak, maar met het verlangen vreugde te ontdekken, centraal. Ze wil stemmen die genegeerd worden luider laten klinken en doet dat door zacht en gruwelijk te zijn.

Ada Ozdogan (1989) is een theaterregisseur uit Amsterdam. In 2014 studeerde zij af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Ze heeft voor veel verschillende theaters gewerkt en theaterstukken gemaakt. Bij Theater RAST maakte ze Dubbelgangers, Grace en The Returned.

Haar werk draait om thema’s zoals de kneedbaarheid van identiteit en ideologie. Ze is gefascineerd door personages die worstelen met de definitie van hun omgeving en de maatschappij.

speeldata en info

***
VERWACHT

6 t/m 8 juni 2024 (try-outs) | Bellevue Lunchvoorstelling
9 juni 2024 (première) | Bellevue Lunchvoorstelling
13 t/m 16 juni 2024 | Bellevue Lunchvoorstelling
20 t/m 23 juni 2024 | Bellevue Lunchvoorstelling
27 t/m 30 juni 2024 | Bellevue Lunchvoorstelling

  • 16 juni – Prikkelarme ontvangst
  • 23 en 29 juni – Meet & Feel, inleiding voor mensen met een visuele beperking

Aanvangstijden
12:30 uur & op 13 en 27 juni ook om 17:30 uur

Prijzen
reguliere prijs: € 21,50
student / scholier: € 12,50
13, 22 en 28 juni Pay What You Can € 9,50€ 30

Voor tickets klik hier.

***
GEWEEST

(ROOF – een onderzoek)
1 juli 2023 | Keti Koti | Theater Bellevue

Op 1 juli 2023 onderzocht Maxine Palit de Jongh een eerste versie van haar tekst tijdens Keti Koti in Theater Bellevue. Het publiek neemt plaats op het toneel om samen met Maxine actief na te denken en te spreken over de vele invalshoeken van het onderwerp. Met deskundigen als Lara Nuberg (Historicus & publicist) & curator Jessy Koeiman (Kunstinstituut Melly) en met de eerste schetsen van teksten uit het stuk gespeeld door de acteurs Bo Bojoh en Selin Akkulak, geregisseerd door Ada Ozdogan. De avond werd gemodereerd door Xiara Esseboom en afgesloten met een reflectieve koffie ceremonie o.l.v. Saron Tesfahuney.

credits

concept & tekst Maxine Palit de Jongh
regie Ada Ozdogan
spel Bo Bojoh en Tara Hetharia
decor Morgana Machado Marques
techniek Ray Vaessen
kostuum Alexandra Vilcov
dramaturgie Mathieu Négathe
muziek/geluidsontwerp Marijn Brussaard en Boudewijn Scholten
een productie van Likeminds en Theater Bellevue

fotocredits
campagnebeeld – foto: Anne Claire de Breij, styling: Alexandra Vilcov, muah: Christel Man
markersportret – Benning & Gladkova

TICKETS