Over getting high and feeling low
Een liefdevol, humoristische, rauw en ontroerend portret over zelfrespect, verslaving en rolmodellen. Yannick neemt je mee in het hoofd van een opkomende steracteur, naar een wereld vol rookgordijnen—letterlijk en figuurlijk. Succes, een rare maatschappij, mensen die altijd iets van je willen, de druk om te presteren—hoe houd je je daarin staande? En wat als je grootste bondgenoot ook je grootste vijand blijkt? In een wervelwind van scherpe teksten, muzikaliteit en rauwe bekentenissen onderzoekt Yannick de dunne lijn tussen vrijheid en zelfdestructie. We zien hoe verslaving niet alleen een middel is, maar een houvast, een metgezel waar je niet zonder kunt, zelfs als het je langzaam sloopt. King Cannabis is een persoonlijk, confronterend, weerbarstig en bij vlagen hilarisch portret van een man die laveert tussen ambitie en zelfontsnapping. Een voorstelling over de lokroep van verdoving, de illusie van controle en de onmogelijkheid om afscheid te nemen van iets dat ooit bij je hoorde. Want hoe laat je iets los dat zo diep in je geworteld zit?
King Cannabis is een must-see voor iedereen die zich ooit ergens aan vastklampte—zelfs toen het allang tijd was om los te laten.
Check muziek van King Cannabis hier
“Het is adembenemend om te zien hoe makkelijk hij van rol naar rol glijdt, ook binnen de scènes zelf, die vaak de vorm van een dialoog aannemen. Op meesterlijke wijze weet hij typematig en ingeleefd spel af te wisselen” – Theaterkrant, november, 2025
“In de voorstelling ga ik heel erg in op de details, op het ware verhaal, hoe ik het ervaren heb, hoe ik het geleefd heb.” – High Life Magazine, oktober 2025
“De voorstelling gaat over de bekoring van verdoving, het zelfbedrog van in controle zijn en de onmogelijkheid om afscheid te nemen van iets dat ooit bij je hoorde.” – Soft Secrets, juni 2025
“Dat je een afspraak met jezelf maakt en die niet nakomt, dat is voor mij de ultieme feeling low” – Interview, NPO Radio 1, oktober 2025
“En zo gaat King Cannabis, misschien wel meer dan over een wietverslaving, over vaders en zonen. Over de overerfbare neiging om voor je verantwoordelijkheden te vluchten.” – NRC, november 2025
Zo voelt acteren voor mij: als de reden waarom ik geboren ben – Nieuwe Revu, november 2025
Concept/tekst/spel Yannick Jozefzoon
Regie Ludwig Bindervoet
Scenografie/lichtontwerp Julian Maiwald
Geluidsontwerp Jimi Zoet
Kostuum Zinaida van Latesteijn
Dramaturgie Aukje Verhoog
Muziek Alberto Arifi
Videoclips Gijs Roodhart
Concept Video Gijs Roodhart en Yannick Jozefzoon
Grafisch ontwerp Bas Koopmans (Somehow)
Scènefotografie Julian Maiwald
Techniek Tijmen van Burken
Educatie Nico Tillie
Verkoop en marketing Via Rudolphi
Met dank aan Rik van den Bos
Mede mogelijk gemaakt door Cultuurfonds, Dioraphte, De Versterking, Fonds 21,
Fonds Podium Kunsten, Gemeente Amsterdam
Yannick Jozefzoon speelde inmiddels in ruim 50 films en series waaronder grote rollen in Boy7, Black Girl Magic, Piece of My Heart, Hollands Hoop en Baantjer: Het Begin. Hij studeerde in 2014 af van de Toneelacademie Maastricht en sloot zich aan bij Theatergroep DNA. Hij speelde bij de theatergezelschappen Het Nationale Toneel, Well Made Productions, Theater Oostpool en Likeminds. Bij Likeminds maakte hij de eigen solo Voor Mijn Kinderen en in België maakte hij de solo Stand Up in het Vlaams bij Theater Fabuleus. In 2018 ontving hij zijn eerste Gouden Kalf nominatie voor de film Tom Adelaar en in 2022 zijn tweede voor zijn hoofdrol in de speelfilm FEMI. De laatste jaren was hij te zien in hoofdrollen in Bonnie & Clyde, De Droom van De Jeugd, Sputum, het Vlaamse Geldwolven, in de NPO serie Santos, Full Moon en het Vlaamse Drift.