OVER CLOSER

interview Kemna.nl

OVER CLOSER

KEMNA OVER CLOSER

CLOSER is sinds zaterdag op tournee. Het stuk, geregisseerd door Mustafa Duygulu, gaat over vier verloren zielen in Amsterdam. Als magneten trekken ze elkaar aan. Ze zijn verbonden door hun hevige verlangen naar menselijk contact. Zoekend naar een schuilplaats in de liefde, maar al snel begint het harde spel van liegen en bedriegen. Hun romantische ideaalbeeld blijkt poreus en brokkelt beetje bij beetje af, tot er niets overblijft dan een uitgewoonde droom. Het is een rauwe voorstelling over boze illusie en bittere waarheden. Wij spraken regisseur Mustafa.

Je bent opgeleid tot acteur, hoe ben je naar het regisseren toegegroeid?

‘Ik ben opgeleid op de Toneelacademie van Maastricht tot Theatraal Performer. Gedurende de opleiding heb ik ontdekt dat ik wilde regisseren voor zowel theater als film. Toen ik afgestudeerd was, heb ik wel in een paar voorstellingen gespeeld maar ik merkte dat ik het miste om aan de andere kant te staan. De kant van de regisseur.’

Helpt het om een achtergrond als acteur te hebben wanneer je regisseert? Zit het je soms niet in de weg?

‘Nee, ik geloof dat je van elke ervaring wel iets leert. Dat maakt je alleen maar sterker. Ik kan iets lezen als een acteur, maar ook als regisseur. Als je dingen vanuit verschillende perspectieven benadert, kan je je voorstelling of film completer vertellen. Daar houd ik van.’

CLOSER is een bekend stuk, geeft dat een extra uitdaging om het op het toneel te brengen?

‘Op een bepaalde manier wel.

Veel mensen kennen de film, en daar ben je jezelf bewust van. Maar als je eenmaal met het materiaal aan het werk bent, maak je het jezelf automatisch eigen. Daar dwing ik mezelf toe. Je moet uitzoeken wat het voor jou betekent en wat de noodzaak is van het verhaal. De uitdaging ligt in het persoonlijk maken, ook voor de acteurs. Zo kan je jezelf onderscheiden van eerdere uitvoeringen.’

Wat wil je in jouw versie laten zien?

‘Dat je niet voor je angsten moet schuilen in de liefde. Het haalt je namelijk in, en de consequenties zijn fataal.’

Wat kunnen we de komende periode nog meer van je verwachten?
‘Ik ga dit jaar een Kort regisseren waarvan de titel Omega is. Daarnaast heb ik meegeschreven aan een nieuwe speelfilm Catacombe van Victor Ponten. En in de toekomst ga ik bij Likeminds een nieuwe voorstelling regisseren die Before The Devil Knows You’re Dead heet. Daarvoor heeft Jibbe Willems een preview geschreven en die lezen we op 15 en 16 maart in Frascati, nadat de voorstelling Closer gespeeld heeft.’

Heb je nog een grote droom?

‘Een speelfilm regisseren. Voordat ik dat ga doen wil ik wel eerst een goed verhaal hebben. Een verhaal dat echt de moeite waard is om te vertellen.’

Bekijk de speeltijden hier.