SOLO – Likeminds Factory

review De Pit

SOLO – Likeminds Factory

SOLO | Likeminds Factory

Vier jonge theatermakers spelen vier SOLO’S. Over opgroeien, relaties, dromen, visies en geen visies. Likeminds gaf hun begeleiding en een podium, zij gaven hun verhaal. Het eindresultaat; eigenzinnig, grappige en eerlijk theater.

Door: Amber van Veen

Who the Factory?!

Likeminds is het huisgezelschap van Frascati en biedt een podium aan jonge professionals. Hier maken zij voorstellingen die gericht zijn op artistieke diversiteit en de eigenheid van de individuele kunstenaar. Likeminds Factory is het jongerenplatform, een soort vooropleiding. De jongeren krijgen workshops in verschillende disciplines en worden begeleid in het maken van een eigen SO⅃O. En naar die SO⅃O‘S ging ik kijken!

Teddybeer

De beer kan er niks aan doen, maar het is echt tijd om er een punt achter te zetten.

Chaja4-826x551

Het publiek neemt plaats op een tribune van zwarte klapstoeltjes. Een meisje (Chaja van Kollem) in een roze prinsessenjurk is aan het touwtjespringen. Voor haar staat een lange tafel met aan het uiteinde een stoel met daarop een grote bruine beer. Zachtjes zingt ze een liedje. Wanneer al het publiek gesetteld is, stopt ze. Ze drinkt wat water en neemt plaats aan de andere kant van de tafel. ‘Het kan zo niet meer langer’ Zegt ze tegen haar beer. Ze heeft het gevoel dat ze uit elkaar zijn gegroeid. En dat moet je niet verkeert opvatten, dat ligt geheel aan haar, de beer kan er niks aan doen. Maar ze denkt dat het nu echt tijd is om er een punt achter te zetten.

Mannen?

Je moet je niet aanpassen aan de man.

yahsmani-826x551

De tweede SO⅃O van de avond is geregisseerd door Yahmani Blackman en wordt gespeeld door Cherella Gessel. Een vrouw op zoek naar een houding. Een houding tegenover mannen. Ze zit aan een tafel tegenover haar imaginary boyfriend. Flirtend en overdreven lachend. Over de boksen klinkt een gesprek tussen een man en een vrouw. De vrouw weet het zeker, je moet je niet aanpassen aan de man. De imaginary boyfriend op het toneel spat uiteen. De vrouw doet een bitje in en een rood lint om haar hand en gaat verder met de boksoefeningen die ze ook aan het begin van de SO⅃O deed. Je mag je niet aanpassen, je mag niet gaan stilzitten en wachten tot je liefde komt, de stemmen weten precies hoe het niet moet. Maar wie vertelt haar wat ze wel moet doen?

Visieloos

sarah2-826x551

Sara van Nes is de derde van de avond. Haar SO⅃O begint met een vrij aparte, uhm, dans? Waarvan ik pas aan het einde begrijp wat het doel ervan is. Of eigenlijk wat niet het doel ervan is. Met haar borst vooruit en lippen getuit zit ze op een kruk en flirt ze met het publiek. Hoi schrijft ze met een marker op een kladblokje en laat het aan een jongen uit het publiek lezen. En zo volgt een gesprek, zij op haar kladblokje, hij met woorden. Aan het einde van het gesprek stuurt ze hem weg. Niet echt natuurlijk, net voor hij de deur uit is, zegt ze dat het een grapje was. De SO⅃O bestaat uit allemaal random, en vaak hele grappige gedeeltes die in eerste instantie weinig met elkaar te maken lijken te hebben. Maar dan komt de aap uit de mouw. Visieloos, er wordt altijd maar van je verwacht dat je een visie hebt, maar zij is lekker visieloos. En ja, dan valt alles op zijn plek.

Ballonnen

Sanne-826x551

En dan is het alweer tijd voor de laatste SO⅃O van de avond. Tussen de ballonnen door danst Suzannah Elmecky op een huisfeestje van een jongen die ze vaag kent. Op de fiets had ze er nog zo veel zin in, maar nu vraagt ze zich af waarom ze ook alweer gekomen was. Ze moet er maar het beste van maken. Door middel van gesprekken met de andere feestgangers leren we Suzannah steeds beter kennen. De tekst is echt heel mooi. Het is ontzettend ritmisch. Ze maakt gebruik van rijm, maar zonder dat de tekst voorspelbaar wordt. Ondanks dat de gesprekken met de andere feestgangers nou niet echt uitlopen op nieuwe vriendschappen hebben ze wel voor nieuwe inzichten gezorgd.

4 SOLO’S 4 Verhalen


Alle vier de SO⅃O‘S zijn totaal verschillend. Toch hebben ze één ding gemeen; ze zijn allemaal heel persoonlijk. Dat ik me met de één meer kan identificeren dan met de ander maakt niet uit. Doordat je de noodzaak voelt van de actrices om hun verhaal te vertellen wordt je echt meegenomen in hun wereld, hun vragen, en hun zoektocht naar antwoorden.

Ook een SOLO maken?!
Deze SO⅃O‘S zijn helaas niet meer te bewonderen. Maar 4 maart speelt Likeminds Closer in podium Mozaïek. Houd de sitein de gaten voor meer Likeminds (Factory) voorstellingen. Lijkt het jou ook leuk om onder begeleiding een SOLO te maken? Ben je tussen de 16 en 25 jaar? En gaat je hart sneller kloppen van theater? Mail dan naar factory@likeminds.nl en meld je aan voor een auditie!