Likeminds Bedankt!

Likeminds Bedankt!

Likeminds bedankt!, het jaarlijkse evenement van Likeminds met het allernieuwste experimentele werk van verschillende makers, in ons eigen theater in Amsterdam Noord. Op één avond zijn drie korte performances te zien over de dreiging van het radicaliseren van het individu, een moeder-zoon relatie, en een zoektocht naar ultieme momenten. Daarnaast is er ook extra programma te zien van de Factory: het talentontwikkelingstraject van Likeminds en speelt de voorstelling Reclaim van Doris Wennekers.

Te zien tijdens Likeminds bedankt!:

  • Victory Boogie Woogie van Charles Pas
  • Zwijgen is zilver van Giovanni Brand
  • small bang van Jantien Fick & Finn Borath

Extra programma:

  • Factory: op 16 en 17 december kun je voorafgaand aan het programma van Likeminds bedankt!, de eerste groepsvoorstelling zien van piepjonge makers uit de Factory. Je kunt alleen naar dit programma met een Likeminds bedankt! plus-ticket.
  • Reclaim van Doris Wennekers
    Bij het kopen van de tickets, kun je deze voorstelling als extra programma kiezen. Omdat de voorstelling in een kleine ruimte wordt gespeeld, zijn er 16 zitplaatsen per voorstelling.

Scrol verder voor het programma, per dag.

Programma

Donderdag 15 december
19.00 – 19.30 Reclaim
20.00 – 22.00  Likeminds bedankt!
22.15 – 22.45 Reclaim

Vrijdag 16 december & zaterdag 17 december
18.00 – 18.30  Reclaim
18.30 – 19.15  Factory
19.30 – 20.00  Reclaim
20.00 – 22.00  Likeminds bedankt!
22.15  – 22.45 Reclaim

Ticket info
Regulier: € 15,00
Plus-ticket (incl. Factory programma): €20,00
Extra programma Reclaim: €5,-
Kaartverkoop: klik hier

Locatie
Likeminds
Gedempt Hamerkanaal 203, Amsterdam

Victory Boogie Woogie

Van Charles Pas

In de mime solo Victory Boogie Woogie plaatst Charles Pas zichzelf in een dystopische tussenruimte om te onderzoeken wat het betekent als je jezelf continu moet optuigen. Als verdwaalde jongeman gaat hij de strijd aan met het alledaagse, in een poging dat te temmen en op zoek te gaan naar alles wat daarachter ligt. Wat betekent het als je geen verbinding kan vinden, ontreddering de overhand krijgt, maar je niet anders weet dan door te gaan?

Bij deze voorstelling, waar de kracht ligt in het minimale gebruik van theatrale middelen, is Charles in dialoog met een volledig gesampled geluidsdecor van de soundtrack van het stadsleven. Victory Boogie Woogie is een dynamische trip waarin door middel van flitsen van een leven in de stad zich een steeds groter plaatje openbaart aan de toeschouwer. De dreiging van het radicaliseren van het individu ligt constant op de loer.

Credits
Van en door: Charles Pas, Willem Lenaerts, Rint Mennes
Begeleiding: Stephen Liebman, Liet Lenshoek, Suzy Blok
Dramaturgie: Wessel Padberg
Kostuums: Bonne Suits

In samenwerking met ICK Artist Space
Met dank aan: DeSingel, Corso, Niels van Heijningen, Emma de Mol, Shamisa Debroey.

Zwijgen is zilver

Van Giovanni Brand

Ben je als moeder ook nog mens of word je met alles wat je doet meteen als moeder aangekeken?

Zwijgen is zilver is een portret van een moeder en zoon. Voor, na en tijdens de meest heftige gebeurtenis uit hun leven. De moeder is de schuldige maar beide zitten ze vast in de chaos van hun herinneringen. Wanneer de moeder is vrijgelaten wordt pas duidelijk dat ze al vanaf de geboorte de zoon elkaars gijzelaar zijn. In deze persoonlijke queeste zien we of het ze lukt om elkaar vrij te laten.

Credits
Tekst en spel: Giovanni Brand
Spel: Camilla Siegertsz
Begeleiding: Sanne Vanderbruggen
Video: Iva Kordic

small bang

Van Jantien Fick en Finn Borath

small bang is de eerste samenwerking tussen Finn Borath en Jantien Fick. Komend uit verschillende hoeken van de kunst- en theaterwereld; Jantien de beweging en het woord, Finn video en technologie, zoeken ze naar common ground, waar krachten gecombineerd en uitgedaagd worden. small bang is een zoektocht naar momenten.

Alles is een aaneenschakeling van momenten. Elk deeltje tijd op te delen in nog kleinere stukken. Je kunt nooit te ver ingezoomd zijn.

Het eerste oogcontact liep tegelijk met de zwakste hartslag van de dag, dus verslikte ik me, wie weet.

Een high five die niet lekker valt omdat ik jeuk had aan mijn neus, en ik degene die ik probeerde te high-fiven diens beeld van mij zag bijdraaien naar ‘klunzig’ en ik over een jaar een baan niet aangeboden krijg.

Maar ook: de oerknal. Het ultieme moment. De ultieme BANG. Sommigen zeggen dat hij nu nog bezig is…

Bewegend tussen ingezoomd en uitgezoomd, abstract en juist erg concreet, algemeen en persoonlijk, zoeken Jantien en Finn naar een theatervorm die niet het midden houdt tussen hun expertises, maar naar een ophoping: een verstrengeling, een brouwsel dat meer is dan haar ingrediënten.

En waarom willen ze dit eigenlijk doen?

Credits
Concept en spel: Jantien Fick en Finn Borath

Factory

Zes jonge makers uit ons vooropleidingstraject de Factory presenteren tijdens het festival hun allereerste groepsvoorstelling. Bij het ontwikkelen van deze voorstelling hebben ze volledige vrijheid in keuze voor inhoud en vorm om zo te kunnen onderzoeken hoe het is om zo helemaal zelf from scratch te maken. Ze worden daarbij begeleid door professionele makers. Tijdens deze voorstelling zal het thema wraak in verschillende vormen centraal staan.

Benieuwd naar deze voorstelling? Het eindresultaat is te zien tijdens Likeminds bedankt met het plus-ticket, vooraf aan het reguliere programma.

De Goede Mensen
Om geen schaamte meer te voelen
Om onze schuld te kunnen dragen
Om niet meer te verdwijnen
Om iets te vieren

Om de regels aan onze laars te lappen
Om de vrede niet voor lief te nemen
Om onethisch te kunnen zijn
Om de redeloosheid

Om te overleven
Om het verlangen
Om er vanaf te zijn.

De Goede Mensen is een fysieke theatervoorstelling waarin zes figuren door en voor wraak bewegen. In een wereld waar normen en waarden niet bestaan, gaan ze op zoek naar hun eigen taal. Wat doen we als alles mag? Wie barst er als eerst los? En wat gebeurt er als de consequenties ineens wel zichtbaar worden? De Goede Mensen is een afrekening met onrecht. Het publiek is de getuige.

De Factory bestaat uit Amra Boos, Ernanda Brandt, Oudail el Omari, Luisa Jager, Lara Roozemond en Emma van Stapele en ze worden bij het maken van deze voorstelling begeleid door Charles Pas.

Credits
Spel en concept: Amra Boos, Ernanda Brandt, Oudail el Omari, Luisa Jager Ortega, Lara Roozemond en Emma van Stapele
Regie en begeleiding: Charles Pas
Componist: Rint Mennes
Outside eye: Doris Wennekers
Coach Factory: Esmée Ronde
Productie: Tycho Moroney

Reclaim

Van Doris Wennekers

Dit is niet comfortabel
maar dat was het al niet
en dit was niet mijn bedoeling
maar ik zit een beetje klem
ik kom er niet meer uit
het zit vast
alle-s zit vast
ik voel mij een slak
vastgerold in haar huisje

In Reclaim van theatermaker Doris Wennekers worden de effecten van seksueel trauma geschetst, doorleefd en de menselijke identiteit weer terug geclaimed. Van meisje op straat naar mens in een vrouwelijk lichaam. In een schurende spelsolo, geïnspireerd op het beeldende element van EMDR-therapie, worden het slachtoffer en de dader aan het licht gebracht. Een fysieke performance waarin de freezende reactie op seksuele intimidatie wordt ontdooid.

Credits
Concept en spel: Doris Wennekers
Regie: Charles Pas
Muziek: Rint Mennes
Scenografie: Kevin Pieterse
Trigger warning seksueel trauma

TICKETS