OPROER

OPROER

OPROER

OPROER

OPROER is het podium voor talent. Swipe naar beneden voor alle informatie per voorstelling!

De theaterindustrie staat onder druk; met steeds minder financiële middelen wordt het voor opkomende makers steeds moeilijker om een plek te vinden waar ze hun talent kunnen laten zien en groeien. Acht productiehuizen in Nederland, Likeminds, Podium Bloos, Werkplaats Walhalla, Karavaan, VIA ZUID, Theater de Generator, De Nieuwe Oost en Station Noord, hebben besloten hun krachten te bundelen, wat leidde tot het ontstaan van Oproer.


Oproer maakt zich sterk voor meer kansen voor startende makers, op zoek naar speelplekken en publiek. Het is een landelijk initiatief dat deze opkomende theatermakers ondersteunt bij productie, marketing en publieksbenadering, waarbij de focus ligt op het opbouwen van een duurzame carrière. Samen bieden wij een platform voor het ontwikkelen van nieuwe producties en maken we de uitwisseling van deze producties door heel Nederland mogelijk. We streven ernaar om het Nederlandse theaterlandschap persoonlijker, jonger en toegankelijker te maken door de persoon achter de performance in beeld te brengen. Hierdoor stimuleren we interacties en verbindingen tussen het publiek, makers en theaters of andere speelplekken.

Verder vergroten we het aantal speelplekken door heel Nederland door samen te werken binnen het initiatief. Voor theaters buiten het netwerk biedt dit de kans om vernieuwend werk te programmeren, zonder het avontuur alleen te beleven. Door samen te werken, creëren we mogelijkheden voor nieuw talent om te groeien en hun zichtbaarheid te vergroten. We zorgen voor een omgeving waarin zowel makers als publiek samenkomen, groeien en een community vormen die zich door heel Nederland verspreidt.

ELVIS DE LAUNAY

⚲Werkplaats Walhalla, Rotterdam

Elvis de Launay (2002) is theatermaker, acteur en schrijver. In 2024 studeerde zij af aan Toneelschool Arnhem met haar voorstelling Cowboy och Meisje en speelde o.a. de voorstellingen Wunderbaum speelt live (online gaat het mis) en MAMA DADA.

Over Zee-Tuin-Jarman
een mis voor wie mist in een tuin van taal

 

ken je dat lied ‘God is a DJ’?

van Faithless
met die synthesizers en die drums in het begin
tu-tu-tu-tu-tu-tu-tu
en dat hij dan zingt

‘this is my church 
this is where I heal my hurts

for tonight

God is a DJ’

misschien zingt hij wel over Derek Jarman
D-erek J-arman
D-J, snap je 

Derek Jarman is ook a God
of ja
Derek Jarman is my god  

als kunstenaar Derek Jarman
midden jaren 80
wordt gediagnosticeerd met hiv 
koopt hij een vissershutje 
met zwartgeteerde planken en felgele kozijnen 
en laat een tuin tot bloei komen 
op een kiezelstrand met een rokende kerncentrale 

zo’n 40 jaar later 
vindt theatermaker Elvis de Launay
in Jarman een beschermheilige, 

in zijn dagboek Modern Nature een Bijbel
en gaat voorzichtig geloven
dat Barre Landen paradijzen kunnen worden 

in zee-tuin-jarman
bevraagt, betreurt en bezingt zij
in een Mis (voor wie mist)

begin en einde

geboorte en dood

paradijzen en barre landen

en brengt een tuin van taal tot bloei
met aangespoelde woorden
uit o.a.The Wasteland, The Tempest, Paradise Lost
leven en levenswerk van Jarman 
en eigen pen

6-11-2025 | Werkplaats Walhalla (try-out) | Rotterdam
7-11-2025
| Werkplaats Walhalla (première) | Rotterdam
8-11-2025
| Werkplaats Walhalla | Rotterdam
15-11-2025
| Likeminds | Amsterdam
20-11-2025
| Podium Bloos | Breda
22-11-2025
| Explore the North | Groningen
2-12-2025
| Theater Kikker | Utrecht
3-12-2025
| Theater Kikker | Utrecht
4-12-2025
| Zaal3 | Den Haag
5-1-2026
| Theater De Garage | Venlo
8-1-2026
| Frascati | Amsterdam
9-1-2026
| Frascati | Amsterdam
10-1-2026
| Frascati | Amsterdam
15-1-2026
| Theater aan de Rijn | Arnhem
26-2-2026
| De Drukkerij | Alkmaar
12-3-2026
| Theater De Generator | Leiden

SOFIE KRAMER

⚲Podium Bloos, Breda

Sofie Kramer
is regisseur, performer en schrijver. In 2019 studeerde ze af aan de Regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Vanuit een grote liefde voor muziek en beeldende kunst ontwikkelde ze een eigenzinnige, sterk beeldende theatertaal waarin tekst, muzikaliteit en lichamelijkheid een belangrijke rol spelen. Het vechtende lichaam is een terugkerend thema in haar werk: het lichaam dat vecht tegen de tijd, tegen de zwaartekracht, tegen de blik van de ander. Dat gevecht laat ze zien in interdisciplinaire performances waarin ze telkens experimenteert met nieuwe vormen. Eerder studeerde ze aan de Acteursopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en behaalde ze haar Bachelor Literatuurwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.

Lodewijk is de avondvullende theaterversie van de korte solo SCOLD die Sofie in 2023 maakte voor het Café Theaterfestival. Ze won er de juryprijs mee. De jury prees haar ijzersterke spel en noemde de performance “een onontkoombare emotionele ervaring” en “een belangrijke voorstelling die een groot publiek verdient.”


Lodewijk

Hypnotiserend duet tussen leven en dood

“A woman knows instinctively when things must die and when things must live.“ Clarissa Pinkola Estés

Lodewijk vertelt het absurde verhaal van een vrouw die plots zit opgescheept met een baby op sterk water. 

What the fuck?! 

De baby heet Lodewijk en ligt al vijftig jaar te slapen in een glazen koffiepot. Verder weet ze niks. Deze mysterieuze baby confronteert haar met een pijnlijke herinnering: twaalf jaar geleden onderging ze in het geheim een abortus. Oog in oog met Lodewijk realiseert ze zich dat dit geheim naar buiten wil. In een zwart-komische, confronterende woordenstroom breekt ze dwars door haar schaamte, met Lodewijk als stille tegenspeler. 

In haar nieuwe solo-performance gaat theatermaker Sofie Kramer op zoek naar verborgen verlangens en oeroude demonen. Lodewijk is een oefening in loslaten, een hypnotiserende rite waarin het leven en de dood een teder duet met elkaar dansen. Vanuit een hyper-persoonlijk perspectief stelt ze vragen over rouw en de tegenstrijdige verstrengeling van leven en dood. Wat betekent het om een mens op de wereld te zetten? Wat voor wereld stopt in godsnaam baby’s in koffiepotten? Lodewijk, ben ik nu jouw moeder? 

Lodewijk is een bedwelmende mix van tekst, muziek en beeldende kunst; theatrale biecht en een beeldend afscheidsritueel. Met een donker gevoel voor humor en net zo veel gevoeligheid gaat Sofie taboes te lijf rondom seks, dood en geboorte. Kwetsbaar, vurig en goudeerlijk.

Trigger warning: in deze voorstelling komt een foetus op sterk water voor. Het bevat naaktheid en behandelt onderwerpen als abortus, seksualiteit en de dood.

24-10-2025 | Bloos | Breda
30-10-2025 | Generator | Leiden
21-11-2025 | Likeminds | Amsterdam
22-11-2025 | Likeminds | Amsterdam
26-11-2025 | Zwolse Theaters | Zwolle
10-01-2026 | Werkplaats Walhalla | Rotterdam
21-01-2026 | Kikker | Utrecht
22-01-2026 | Kikker | Utrecht
24-01-2026 | Zaal 3 | Den Haag
29-01-2026 | Munttheater | Weert
30-01-2026 | Verkadefabriek | Den Bosch
03-02-2026 | Theater aan de Rijn | Arnhem
10-02-2026 | Ainsi | Maastricht
12-02-2026 | De Drukkerij | Alkmaar
20-02-2026 | Frascati | Amsterdam
21-02-2026 | Frascati | Amsterdam
02-03-2026 | Maaspoort | Venlo

 

NOAH JANSEN

⚲ViaZuid, Maastricht

Noah Janssen (Sittard, 1995) was vroeger misdienaar, maar maakte na zijn jeugd de overstap naar het theater. Hij studeerde in 2022 af aan de Toneelacademie Maastricht als regisseur en werd meteen genomineerd voor de Henriëtte Hustinxprijs. Noah is maker bij VIA ZUID en Feikes Huis. Daarnaast is hij spelcoach en regieassistent voor andere makers en werkt hij als docent op de Amsterdamse Jeugdtheaterschool. Zijn werk ontstaat vanuit intuïtie, waarin hij op een speelse en absurdistische manier de fragiliteit van de mens blootlegt. Noah werkt in het theater, op locatie, met video of soms met autonoom beeld, maar altijd vanuit een poging om zijn publiek vanaf een afstandje op ons mens-zijn te laten reflecteren. Zijn werk stond onder andere op Over het IJ en het Limburg Festival.

Het Huis

Het huis is een beeldende, fantasierijke voorstelling, die je naar verborgen hoeken van ons onbewuste leidt. De voorstelling neemt je mee op reis door een wereld die schommelt tussen realiteit en verbeelding, en die voortkomt uit een diepgaande fascinatie voor de mens die onrustig zoekt naar verlossing- of misschien gewoon de illusie ervan.

In deze voorstelling wordt ‘Het huis’ tot leven gebracht door twee door het leven getekende mensen, gevangen in de rafelranden van hun bestaan, op zoek naar houvast in een onvoorspelbare wereld. Hun ontmoeting vormt het vertrekpunt van een kwetsbare reis door een werkelijkheid die ons akelig herkenbaar en aangenaam absurd voorkomt. Afgesneden van anderen, hebben ze alleen elkaar en de fata morgana die hen drijft, en die we voor het gemak verlossing noemen. Hun lichamen dansen, dolen, zoeken en struikelen langs wonderlijke, soms absurde plekken, zoals een woestijn of de achterkant van een restaurantkeuken waarin orka’s werken. Ze eten, vervelen zich, spelen, raken vast – en toch blijven ze samen bewegen: een stille opstand tegen het gevoel van verloren zijn.


Het huis onthult de rauwe schoonheid van een mentale en fysieke zoektocht naar betekenis, een reis die vaak verborgen blijft achter het masker van banale alledaagsheid. Het is een lachspiegel van onze innerlijke worstelingen, een gebaar van troost, en een uitnodiging voor wie zich soms in het leven verliest, voor dromers en dolers, voor iedereen die zich weleens afvraagt: wat nu?  En voor wie simpelweg nieuwsgierig is.

Speeldata

23 oktober 2025 | Toon Hermans Theater, Sittard
1 december 2025 | Theater De Garage, Venlo
4 december 2025 | Likeminds, Amsterdam
29 januari 2026 | Theater de Drukkerij, Alkmaar
4 februari 2026 | AINSI (Theater aan het Vrijthof), Maastricht
7 februari 2026 | Theater De Generator, Leiden
12 februari 2026 | Werkplaats Walhalla, Rotterdam
7 april 2026 | Theater a/d Rijn (De Nieuwe Oost), Arnhem
28 april 2026 | Frascati 2, Amsterdam

 

 

YELIZ DOGAN

⚲Likeminds, Amsterdam

Yeliz Doğan is een Nederlandse theatermaakster met Turkse roots. In haar persoonlijke voorstellingen verdiept zij zich in de ontwikkelingen en trauma’s van een hedendaagse jonge vrouw met een biculturele achtergrond. Yeliz maakt autobiografische voorstellingen over hedendaagse problematiek die op een toegankelijke manier een groot publiek kan aanspreken. Yeliz was drie seizoenen lang te zien in de jeugd televisieserie Spangas. Ook speelde ze bij theatergroepen als Lost Project en DOX. Samen met theatermakers Nina-Elisa Euson en Onur Kaletas vormt zij Tg Gouden Bergen.

Je bent pittig

Yeliz is een dertiger met te veel opdrachten, te laat ingediende facturen en meer vrienden dan weekenden in het jaar. Het leven raast aan haar voorbij. Feestend en werkend, vooroordelen van zich afkaatsend, haar angsten bezwerend en continu op zoek naar haar ware pad wordt ze steeds pittiger, puntiger en harder in haar reacties. Op een ochtend ontdekt ze dat haar woning vijftig verdiepingen de lucht is ingeschoten. Zwevend tussen de wolken en duizelig van de hoogtevrees begint ze, geholpen door een steen – een gesmolten stuk lava- aan de afdaling tot de aarde en zelfs tot de kern van onze planeet. Een afdaling die haar leert wat de geheime kracht van zachtheid is.

Yeliz Doğan neemt samen met multi-muzikant Dizzi Geetha het publiek mee in een magisch realistische vertelling over de kracht van zachtheid.

Bij RRReuring heeft Yeliz met Vaktor haar onderzoek en schets van deze voorstelling getoond. Ze isverkozen tot het mastertraject van Vaktor en is haar onderzoek verder aan het uitbreiden naar eenvoorstelling in samenwerking met Likeminds.

05-03-2026 | De Lawei | Drachten
07-03-2026 | CC Amstel | Amsterdam
08-03-2026 | LUX | Nijmegen
11-03-2026 | Het Nationale Theater | Den Haag
12-03-2026 | Theater Kikker | Utrecht
13-03-2026 | Theater Kikker | Utrecht
19-03-2026 | Grand Theatre | Groningen
27-03-2026 | De Lieve Vrouw | Amersfoort
29-03-2026 | Bijlmer Parktheater | Amsterdam
02-04-2026 | Parkstad Limburg Theaters | Heerlen
08-04-2026 | Schouwburg Concertzaal Tilburg | Tilburg
13-04-2026 | De Maaspoort | Venlo
16-04-2026 | Theater Dakota | Den Haag
17-04-2026 | Theater Zuidplein | Rotterdam
18-04-2026 | Mimik | Deventer
21-04-2026 | Theater Ins Blau | Leiden
22-04-2026 | Theater Bellevue | Amsterdam
23-04-2026 | Theater Bellevue | Amsterdam

 

DYLAN NIEUWLAND

⚲De Generator, Leiden

Leidse theatermaker Dylan Nieuwland (1995) is een lager geschoolde kunstenaar met een brandend minderwaardigheidscomplex. Vanuit zijn mbo-theater achtergrond probeert hij zich een weg te banen in de hoger geschoolde theaterwereld, en doet met zowel zijn dagelijkse werkpraktijk, als met de inhoud van zijn voorstellingen een poging om de sprong over de klasse-kloof van verschillende diploma’s en achtergronden te maken. Een worsteling die hij niet alleen in de theaterwereld ziet, maar ook in het dagelijks leven van de vrienden en familie in zijn milieu.
Die in tegenstelling tot hem hun leven niet vergooien aan iets als kunst proberen te maken, maar wel gewoon nuttig

werk zijn gaan doen.

Dylan heeft van 2024 tot 2027 het Leids Makersstipendium gekregen en is als maker o.a. verbonden aan Theater De Generator, waar hij zowel op maatschappelijk als artistiek vlak zijn thuis heeft gevonden.

Eerder maakte hij How to be a (Wo)(Man), Heet Spul, organiseerde hij het NUL-Festival over zijn waardeloosheid als kunstenaar en knalde hij een breed Leids publiek tot in de vroege ochtend kapot in de techno-rave-club-nacht-theater-performance-crossover I DONT F*CKING KNOW CLUB in de Leidse club de Wibar, waar hij ook als DJ aan verbonden is.

NUL

NUL is een tekstvoorstelling, doorvlochten met de elementen die kenmerkend zijn voor Dylans werk: elektronische muziek, de club scene en visueel absurdisme.

In de voorstelling worstelen, debatteren en ruziën twee spelers over de vraag of je als kunstenaar iets waard bent voor de maatschappij, en of je dat ook bent als je geen glanzend diploma op zak hebt. Is het vechten tegen de bierkaai als je geen breed netwerk en vrienden hebt overgehouden aan je lagere opleiding? Als de programmeur of regisseur vier keer ‘welke?’ zegt als je je ‘theater’school noemt.

Deze meta-vraag, die als kunst in eerste instantie alleen over kunst lijkt te gaan, is een opstap naar het grotere thema in de maatschappij: wat Dylan en zijn acteurs in de theaterwereld voelen, is volgens hen in de rest van het land net zo. Tegen welke onzichtbare muren lopen lager geschoolde mensen aan, waarvan hoger opgeleiden niet doorhebben dat ze die opwerpen? En zijn er niet veel meer onzichtbare muren en labels, waar we onnodig veel waarde aan toekennen in de maatschappij, en die de kloven tussen klasses groter maken? Zijn we niet onmerkbaar aan het afglijden in een Westerse, kapitalistische, neo-liberale klasse-apocalyps? Misschien beter terug naar nul, daar waar niks gemeten wordt.


Dylan maakte eerder onder de vleugels van Theater De Generator in acht werkdagen de korte voorstelling Waardeloos, die vanuit hetzelfde concept vertrekt. Deze dient als proof of concept voor de toekomstige avondvullende voorstelling.

10-09-2025 | De Generator (try-out) | Leiden
11-09-2025 | De Generator (première) | Leiden
19-09-2025 | Werkplaats Walhalla | Rotterdam
25-09-2025 | Podium Bloos | Breda
02-10-2025 | De Drukkerij | Alkmaar
06-10-2025 | Maaspoort | Venlo
09-10-2025 | Zaal 3 | Den Haag
11-10-2025 | Likeminds | Amsterdam
26-02-2026 | Theater aan de Rijn | Arnhem

MARLIES RUIGROK

⚲Karavaan, Alkmaar

TBA

MET DANK AAN

VriendenLoterij Fonds

Oproer wordt mogelijk gemaakt door het VriendenLoterij Fonds, dankzij een extra schenking van de VriendenLoterij.
Hiermee kan Oproer nieuwe producties ontwikkelen en een intensieve samenwerking binnen het netwerk aangaan.
Het VriendenLoterij Fonds ondersteunt kunst- en cultuurprojecten die radicale verbeelding inzetten om te laten zien dat een andere wereld mogelijk is.

Ook steunen zij kunstenaars die groepen mensen betrekken bij hun artistieke proces en samen tot nieuwe perspectieven te komen, evenals initiatieven binnen de kunst- en cultuursector die solidariteit, inclusie en duurzaamheid versterken.

LIKEMINDS TICKETS