Vecht
Ik teer op tekorten
Dat is nog erger dan op niks
Ik teer op tekorten
Dat is nog erger dan op niks
Wat betekent het om uitgekleed te worden door de overheid? Wat betekent het om altijd op je hoede te moeten zijn voor je achternaam, je afkomst, je dubbele nationaliteit?
In de aangrijpende monoloog Vecht die Maxine Palit de Jongh op basis van het toeslagenschandaal schreef, maken we de ondergang mee van Zafirah een jonge levenslustige vrouw die werkt voor de juridische afdeling van een overheidsinstelling, twee kinderen opvoedt en geplet wordt in de racistische raderen van de overheid. Envelop na envelop valt op de mat, waarin Zafirah wordt aangemerkt als fraudeur. Ze moet betalen en boeten tot er niets meer van haar overblijft.
“Vecht maakt de verwoestende gevolgen van de toeslagenaffaire (waar tienduizenden ouders ten onrechte werden aangemerkt als fraudeur) voelbaar.”
In opdracht van Likeminds schreef Maxine Palit de Jongh een actueel theaterstuk over institutioneel racisme.
Tijdlijn toeslagenschandaal
Zephyr Brüggen, regisseur van Vecht, heeft i.s.m. Renske Leijten, voormalig lid van de Tweede Kamer voor de SP en in opdracht van Likeminds een tijdlijn opgesteld van de belangrijkste gebeurtenissen van de toeslagenaffaire. Klik hier voor de gehele tijdlijn.
Maxine Palit de Jongh is toneelschrijver, theatermaker en dichter. In haar werk zet ze magisch realisme in door haar personages vragen te laten stellen die de verbeelding van het publiek activeren. Maxine ging op residentie naar Parijs met Vlaams-Nederlands Huis deBuren, schreef jeugdpoëzie voor jeugdtheatergezelschap BonteHond en volgde het Slow Writing Lab van Het Letterenfonds. In 2021 won ze de El Hizjra Literatuurprijs voor Poëzie met haar gedicht tjongklak/congklak.
Zephyr Brüggen studeerde Regie aan de Academie voor Theater en Dans. Als interdisciplinair theaterregisseur opgegroeid in Amsterdam en Italië maakt ze ‘oertheater over de grote vragen van de wereld, sterk gegrond in deze tijd’.
Nadia Amin is bij verschillende toneelgroepen, film- en televisieproducties te zien (geweest) als actrice, danseres of zangeres. Zo is Nadia onder andere verbonden geweest aan DOX, Toneelgroep de Appel en Toneelgroep Maastricht.
Vecht was najaar 2023 op tournee in theaters door het hele land.
GEWEEST
17 en 18 maart – Festival Cement, Den Bosch
21 maart – Lieve Stad 2023, de Meervaart Amsterdam
14 september – Likeminds, Amsterdam (met nagesprek)
15 september – Likeminds, Amsterdam (met nagesprek)
16 september – Likeminds, Amsterdam (met nagesprek)
20 september – Verkadefabriek, ‘s-Hertogenbosch (met nagesprek)
21 september – De Nieuwe Vorst, Tilburg
27 september – Theater Kikker, Utrecht (met nagesprek)
28 september – Theater Kikker, Utrecht (met nagesprek)
29 september – Theater De Blauwe Kei, Veghel (met nagesprek)
30 september – Theater Orpheus, Apeldoorn
4 oktober – Theater a/d Rijn, Arnhem (met nagesprek)
5 oktober – De Lawei, Drachten
6 oktober – TAQA Theater De Vest, Alkmaar (met nagesprek)
7 oktober – LUX, Nijmegen
12 oktober – Theater de Omval, Diemen
13 oktober – Podium Mozaïek, Amsterdam (met nagesprek)
14 oktober – Theater Walhalla, Rotterdam
19 oktober – Schouwburg de Storm, Winterswijk
20 oktober – Zaantheater, Zaandam
21 oktober – Mimik, Deventer (met nagesprek)
26 oktober – Groene Engel, Oss (met nagesprek)
27 oktober – ECI Cultuurfabriek, Roermond
28 oktober – Isala Theater, Capelle a/d IJssel
31 oktober – De Goudse Schouwburg, Gouda
1 november – De Lieve Vrouw, Amersfoort (met nagesprek)
3 november – Pand P, Eindhoven
4 november – Pand P, Eindhoven (met nagesprek)
7 november – HNT Spui, Den Haag (met nagesprek)
8 november – HNT Spui, Den Haag
9 november – Theater Bellevue, Amsterdam (met nagesprek)
10 november – Theater Bellevue, Amsterdam (met nagesprek)
11 november – Theater Bellevue, Amsterdam (met nagesprek)
14 november – Schuur, Haarlem (met nagesprek)
15 november – Schuur, Haarlem (met nagesprek)
18 november – Wilminktheater, Enschede
23 november – Theater Dakota, Den Haag (met nagesprek)
24 november – Leids Schouwburg-Stadsgehoorzaal, Leiden (met nagesprek)
25 november – Theater de Verbeelding, Purmerend
26 november – Schouwburg Amstelveen, Amstelveen
29 november – Theater Zuidplein, Rotterdam (met nagesprek)
30 november – Bijlmer Parktheater, Amsterdam Zuidoost (met nagesprek)
1 december – Streams Breede Beek, Nijkerk (met nagesprek)
3 december – Stadsschouwburg Utrecht, Utrecht (met nagesprek)
7 december – CC Amstel, Amsterdam (met nagesprek)
Duur voorstelling 75 min
Tekst: Maxine Palit de Jongh
Spel/regie: Nadia Amin
Regie: Zephyr Brüggen i.s.m. Nadia Amin
Vormgeving & Lichtontwerp: Loes Schakenbos
Kostuum: Eos Brüggen / Akelei Loos
Muziek: Martin van Hees
Dramaturgie, tekst begeleiding: Liet Lenshoek
Techniek: Luca van Deurzen en Ray Veassen
Marketing: Saskia de Ruiter (tournee)
Scènefotografie: Jean van Lingen
Grafisch ontwerp: Studio Bas Koopmans
Trailer: Sergio Gridelli
Productent: Likeminds
Met dank aan: Matthias de Koning, Erasmus Mackenna, Mariana Aparicio Torres en Xander van Vledder
Makers Maxine Palit de Jongh, Nadia Amin, Zephyr Brüggen zijn met de voorstelling Vecht, genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs 2023.
“Als makersteam zijn ze erin geslaagd om de toeslagenaffaire los te trekken van cijfers en nieuws. De voorstelling maakt invoelbaar wat de toeslagaffaire voor impact heeft op een gezin en mensenlevens. Een grote prestatie.”
Nadia Amin is genomineerd voor de Theo d’Or, de VSCD Toneelprijs voor de meest indrukwekkende dragende rol in Vecht.
“Zo onafwendbaar en onherroepelijk als de situatie van de vrouw is, is ook de podium-prestatie van Amin.”
“Toneelvoorstelling ‘Vecht’, over een slachtoffer van de Toeslagenaffaire, hakt er emotioneel in. De catastrofe wordt invoelbaar.” NRC ★★★★
“Wat een tekst, wat een performance! De ontwikkeling van Zafirah van zorgeloze moeder tot een schim van zichzelf neemt bijna de vorm aan van een Grieke tragedie.”- Theaterkrant
“Maxine Palit de Jongh (28) wil juist het persoonlijke verhaal belichten en schreef Vecht. Het is een verstikkend en wanhopig verhaal. Eenzaam, maar ook krachtig en confronterend. Vecht is een monoloog van een vrouw die langzaam uiteenvalt door de eindeloze stroom van blauwe enveloppen.” – Het Parool
Interview met het NRC: “Theater over toeslagenaffaire: ‘Verwoesting door een niet-functionerend systeem kan iedereen overkomen’.”
Cultuurdagboek met Nadia Amin in het NRC. Lees het dagboek hier.