Finn Borath

Finn Borath

Ik houd van de gezamenlijke ruimte van een theaterzaal en haar conventies. Ik vind theater een fijn medium omdat het de ruimte biedt aan werken die een bepaalde duur hebben, en die duur ervaar je als speler samen met je publiek. Ik houd er ook van dat je de mogelijkheid hebt de fysieke ruimte te manipuleren waardoor het voelt als magie. Mijn werk gaat veelal over grote filosofische onderwerpen, ik zoek in mijn werk naar iets waarvan ik weet dat ik het nooit zal vinden. Mijn kunst moet aan het denken zetten, verbazen en verfrissend zijn.

Ik ben in 2021 afgestudeerd aan de Performance opleiding in Maastricht. Ik werk graag en veel met technologie, ik probeer bestaande middelen in te zetten op nieuwe manieren, lampen die muziek maken, printers die nadenken en discussiëren. Naast theater maak ik ook video-kunst, ik probeer in zowel mijn theater als video werk te zoeken naar een bepaalde onmogelijkheid, het breken van natuurkundige wetten, mijn eigen regels maken en die proberen te doorbreken.

Heeft gewerkt aan

Unheimlich: Een performance over de angst voor het onbekende. Van bang zijn voor wat er zich in een bosje verschuilt tot de existentiële angst voor een oneindig groot universum. Door het manipuleren van de locatie met technologische middelen schudt Finn Borath de realiteit op zodat de fantasie het kan overnemen.

small bang is de eerste samenwerking tussen Finn Borath en Jantien Fick. Komend uit verschillende hoeken van de kunst- en theaterwereld; Jantien de beweging en het woord, Finn video en technologie, zoeken ze naar common ground, waar krachten gecombineerd en uitgedaagd worden. small bang is een zoektocht naar momenten.

Alles is een aaneenschakeling van momenten. Elk deeltje tijd op te delen in nog kleinere stukken. Je kunt nooit te ver ingezoomd zijn.

Het eerste oogcontact liep tegelijk met de zwakste hartslag van de dag, dus verslikte ik me, wie weet.

Een high five die niet lekker valt omdat ik jeuk had aan mijn neus, en ik degene die ik probeerde te high-fiven diens beeld van mij zag bijdraaien naar ‘klunzig’ en ik over een jaar een baan niet aangeboden krijg.

Maar ook: de oerknal. Het ultieme moment. De ultieme BANG. Sommigen zeggen dat hij nu nog bezig is…

Bewegend tussen ingezoomd en uitgezoomd, abstract en juist erg concreet, algemeen en persoonlijk, zoeken Jantien en Finn naar een theatervorm die niet het midden houdt tussen hun expertises, maar naar een ophoping: een verstrengeling, een brouwsel dat meer is dan haar ingrediënten.

En waarom willen ze dit eigenlijk doen?

Horror: Tijdens Het Atelier ontwikkelt Finn met Horror een droomwereld. Fysieke werkelijkheden en natuurverschijnselen worden gemanipuleerd en dingen die niet logisch voelen, lijken toch echt. Horror. Tot nu werkte hij binnen de theaterkaders en in videowerk. Met de natuur als inspiratiebron onderzoekt Finn wat er op locatie al is en hoe je deze omgeving in stand kan houden en kan manipuleren.

Het Atelier Oerol/Over het IJ Festival 2022

Hold on: Een man, gevangen in de grijze wereld van het kantoor. Zijn leven gevend aan het invoeren van Excel formulieren die niemand ooit leest en waar niemand iets aan heeft. Hij kan niet meer ontsnappen omdat hij vergeten is dat hij vast zit.  Een beeldende performance gebaseerd op de “bullshit-job”, waar je manager een manager heeft en niemand meer weet waar we het nou eigenlijk voor doen.

Fotografie en video door Milan van Dril