Luit (1991, zij/haar, Amsterdam) volgde de vooropleiding ITS DNA (Internationale Theater Scholing De Nieuw Amsterdam). Vervolgens studeerde zij aan de Toneelacademie Maastricht af in 2015 richting Theatraal Performen. Bij Likeminds maakte ze eerder de solo’s 06-82087445 (2018) en MINDGASM (2019) onder de eindregie van Lotte Bos.
Luit werkt met de thema’s gender, seksualiteit en feminisme en poogt in haar werk op een humoristische maar confronterende manier de bestaande rolpatronen te doorbreken.Het werk van Luit Bakker is maatschappijkritisch, heeft een grote dosis zelfspot en zoekt naar de kwetsbaarheid van haarzelf en haar publiek. Seksualiteit, gender en emancipatie zijn de thema’s van haar werk. Ze waant zich in deze wereld als queer en vrouw nog niet veilig genoeg en wil alles op alles zetten om dit te verbeteren. Ze speelt met ongemak door de toeschouwer op een scherpe en directe manier het gevoel te geven dat hij, zij of hen ook onderwerp is. Ze gebruikt absurditeit en zwarte humor om actuele thema’s op scherp te zetten.
Luit is onderdeel van het collectief La Isla Bonita. Met dit collectief maakte en speelde zij: La Isla Bonita (2015), Dogs of War (2016), La Lucha Libre (2017), Atlantis (2018), De Managers (2019), Odette, kater en de lul (2021) en Mikadoshow (2022). Het werk is energiek en associatief, ritmisch, ontregelend en grappig. Met het collectief Bakker&Brill maakte zij samen met Leon Brill voorstellingen: Ganzen zijn net Zwanen (2017) en Everybody Loves Us (2018). Het collectief speelt met het groteske; de grillige, soms humoristische uitvergroting van de menselijke onvolmaaktheid. Daarnaast is Luit spinning instructeur in de voorstelling Oxygen Debt (2021/22) van Bart van de Woestijne en werken zij aan de nieuwe voorstelling Queertopia. Naast haar werk in het theater maakt Luit haar achternaam waar en is ze patissier.